Kulturbærende fortellinger, barn og skole
- Format: Pocket
- Antall sider: 241
- Språk: Bokmål
- Forlag/Utgiver: Cappelen Damm AS
- Nivå: Voksen
- EAN: 9788202233976
- Utgivelsesår: 2004
- Bidragsyter: Danielsen, Ruth (for)
- Utgave nr.: 5
- Emnekategori: Undervisningsmetodikk og utdanningspolitikk
429,-
Denne boken tar for seg de opprinnelig muntlige fortellingssjangrene som eventyr, legender, sagn, myter og bibelfortellinger. Boken forholder seg til L97 og den vekt som legges på fortellinger der, særlig når gjelder det for faget kristendoms-, religions- og livssynskunnskap (KRL).Boken vil også være kjærkommen for norsklærere, særlig i norsk muntlig-undervisningen. Studenter og lærere i lærerutdanning, samt lærere som skal ha etterutdanning i forhold til L97, kommer ikke utenom denne boken.
Barna står i sentrum i fremstillingen. De blir synlige som reflekterte, selvstendige og kreative individer i møtet med fortellingen. Fokus er satt på fortellingen som et eksistensielt, allmennmenneskelig anliggende. Boken viser på en unik måte hvordan vi i dagliglivet tyr til det å fortelle i viktige situasjoner, og hvordan de eviggode fortellingene, som har overlevd i århundrer, preger vårt språk og vår virkelighetsoppfatning. Gjennom et fyldig eksempelmateriale fra fjern og nær får vi se hvordan de kulturbærende fortellingene gir barn (og voksne) muligheter for identifikasjon og generell kulturforståelse
En stor del av boken er viet metodikken. Her kan studenter og lærere hente praktiske råd om hvordan en tilrettelegger en fortellingssituasjon og hvordan en formidler fortellingene.
Barna står i sentrum i fremstillingen. De blir synlige som reflekterte, selvstendige og kreative individer i møtet med fortellingen. Fokus er satt på fortellingen som et eksistensielt, allmennmenneskelig anliggende. Boken viser på en unik måte hvordan vi i dagliglivet tyr til det å fortelle i viktige situasjoner, og hvordan de eviggode fortellingene, som har overlevd i århundrer, preger vårt språk og vår virkelighetsoppfatning. Gjennom et fyldig eksempelmateriale fra fjern og nær får vi se hvordan de kulturbærende fortellingene gir barn (og voksne) muligheter for identifikasjon og generell kulturforståelse
En stor del av boken er viet metodikken. Her kan studenter og lærere hente praktiske råd om hvordan en tilrettelegger en fortellingssituasjon og hvordan en formidler fortellingene.