Barn og katastrofer
sosiokulturelle perspektiver på barns tekster og skriveprosesser
Pocket
Bokmål
- Format: Pocket
- Antall sider: 190
- Språk: Bokmål
- Forlag/Utgiver: Aschehoug
- Nivå: Voksen
- EAN: 9788215036830
- Kom i salg: 30. nov. 2020
- Utgivelsesår: 2020
- Tittel på originalspråk: Barn og katastrofer
- Bidragsyter: Hansson, Knut Naper (for) ; Kjelaas, Irmelin (for) ; Kjørholt, Ingvild Hagen (for) ; Larsen, Ann Sylvi (for) ; Schofield, Daniel (for) ; Samoilow, Tatjana Kielland (red)
- Utgave nr.: 1
- Emnekategori: Lese- og skriveferdigheter, Språkopplæring: skriveferdigheter
379,-
Krig, flukt og terror er en del av barn og unges livsverden. Daglig er barn i Norge vitner til katastrofer gjennom ulike medier. Noen har også personlige erfaringer med å leve i krig og å være på flukt. Likevel vet vi lite om hvordan barn skaper mening i slike inntrykk og erfaringer.
Denne boken tar derfor utgangspunkt i barns perspektiv og utforsker hvordan barn og unge skaper mening om katastrofer gjennom skriving: Hvilke forestillinger og erfaringer drar de veksler på? Hvordan gir de form til disse? Og hva kjennetegner skriveprosessene de inngår i?
Boken er resultat av et tverrfaglig forskningsprosjekt om barns og unges tekster og skriveprosesser på skolen og fritiden. Med bakgrunn i ulike fag - litteraturvitenskap, mediepedagogikk, norskdidaktikk, skriveforskning, sosiolingvistikk og psykologi - retter forfatterne fokus mot skriving som estetisk, empatisk og emosjonelt uttrykk, og som sosiokulturelt fenomen.
Denne boken tar derfor utgangspunkt i barns perspektiv og utforsker hvordan barn og unge skaper mening om katastrofer gjennom skriving: Hvilke forestillinger og erfaringer drar de veksler på? Hvordan gir de form til disse? Og hva kjennetegner skriveprosessene de inngår i?
Boken er resultat av et tverrfaglig forskningsprosjekt om barns og unges tekster og skriveprosesser på skolen og fritiden. Med bakgrunn i ulike fag - litteraturvitenskap, mediepedagogikk, norskdidaktikk, skriveforskning, sosiolingvistikk og psykologi - retter forfatterne fokus mot skriving som estetisk, empatisk og emosjonelt uttrykk, og som sosiokulturelt fenomen.