Nettbutikk for bedrifter og skoler

Konflikt, fellesskap og forandring

foreldreskap og sosial kontroll i innvandrede familier fra Pakistan, Somalia og Sri Lanka

Pocket
Bokmål
Konflikt, fellesskap og forandring
Konflikt, fellesskap og forandring
  • Forfatter: Jon Horgen Friberg
  • Format: Pocket
  • Antall sider: 165
  • Språk: Bokmål
  • Forlag/Utgiver: Cappelen Damm AS
  • Nivå: Voksen
  • EAN: 9788202661182
  • Kom i salg: 6. des. 2019
  • Utgivelsesår: 2019
  • Bidragsyter: Friberg, Jon Horgen (for)
  • Utgave nr.: 8
  • Emnekategori: Sosiologi
Se flere produktegenskaper
279,-

Kjøp på nett



Denne boka er tilgjengelig i en gratis open access-utgave på noasp.no.
Boka tar for seg foreldreskap og sosial kontroll i innvandrede familier fra Pakistan, Somalia og Sri Lanka. Hensikten er å belyse møtet mellom ulike familie- og oppdragelsesidealer fra flere sider, og slik bidra til å forstå hvorfor dette har blitt et hett stridstema i dagens flerkulturelle Norge. Boka tar utgangspunkt i et sosiologisk perspektiv på kulturforskjeller, sosial kontroll og endring i en migrasjonskontekst.
Et siktemål er å bidra med systematisk kvantitativ kunnskap. Hvor utbredt er ulike typer strenge foreldrerestriksjoner i unges sosiale liv? Hvilken betydning spiller faktorer som religiøsitet, sosioøkonomiske ressurser og familiens botid i Norge for utøvelsen av sosial kontroll? Og hvilke konsekvenser har slike foreldrerestriksjoner for barnas sosiale deltakelse, psykiske helse og trivsel? Et annet siktemål er å bidra til en mer kvalitativ forståelse for hvorfor folk handler som de gjør. Hvordan opplever foreldre det å skulle oppdra barn og ungdom i det som for mange oppleves som et fremmed land? Hvilke bekymringer har de knyttet til ungdommenes møter med det norske samfunnet? Og hvordan navigerer ungdom mellom ulike forventninger og krav fra familie og storsamfunn?
Sosial endring står sentralt. Er familierelasjoner og utøvelse av sosial kontroll innad i innvandrerbefolkningen preget av kontinuitet eller endring? Hva slags mekanismer kan eventuelt bidra til å drive endringer framover? Og i forlengelsen av dette - hvordan kan forskning og offentlig debatt bidra på en konstruktivt måte? Disse spørsmålene vil belyses ved hjelp av kvantitative data fra en omfattende spørreundersøkelse blant 16-17-åringer i Oslo og Akershus, samt kvalitative intervjuer - individuelle og i grupper - med foreldre, ungdom og unge voksne i de tre gruppene, samt med personer i organisasjoner, hjelpeapparat og førstelinjetjeneste.