- Format: Pocket
- Antall sider: 174
- Språk: Bokmål
- Forlag/Utgiver: Aschehoug
- Nivå: Voksen
- EAN: 9788215019260
- Kom i salg: 20. feb. 2012
- Utgivelsesår: 2012
- Bidragsyter: Kvistad, Kari (for) ; Schei, Sølvi Hessen (for)
- Utgave nr.: 2
- Emnekategori: Førskoler og barnehager
399,-
I boka ser vi hvordan en kan øke faglig innsikt og personlig kompetanse i barnehagen gjennom danningsprosesser. Med den gjeldende rammeplanen for barnehagelærerutdanningen er det sterkere fokus på praksisfeltet. Kompetanseheving i praksisfeltet legger derved grunnlaget for mye av kvaliteten i utdanningen.
Schei og Kvistad ser på danning, kunnskap og kompetanse i lys av medvirkning. Søkelyset er på lederrollen i barnehagen og hvordan faglig forankring utspiller seg i praksis. Barnehagelæreren er i fokus og barnehagelærerens stemme blir belyst gjennom praksisfortellinger.
Kompetanseløft viser hvordan personalets faglige og personlige kompetanse er inngangsporten til å oppnå høy kvalitet i barnehagens hverdagsliv. Kontinuerlig refleksjon og bevisstgjøring over små og store hendelser åpner for en undrende holdning i møtet med mennesker og aktiviteter, en læringsprosess som gir glede og motivasjon i arbeidet.
En relevant bok for studenter i barnehagelærerutdanningen og for alle som arbeider i barnehage.
Forfatterne er ansatt som høgskolelektorer i pedagogikk ved DMMH i Trondheim.
Schei og Kvistad ser på danning, kunnskap og kompetanse i lys av medvirkning. Søkelyset er på lederrollen i barnehagen og hvordan faglig forankring utspiller seg i praksis. Barnehagelæreren er i fokus og barnehagelærerens stemme blir belyst gjennom praksisfortellinger.
Kompetanseløft viser hvordan personalets faglige og personlige kompetanse er inngangsporten til å oppnå høy kvalitet i barnehagens hverdagsliv. Kontinuerlig refleksjon og bevisstgjøring over små og store hendelser åpner for en undrende holdning i møtet med mennesker og aktiviteter, en læringsprosess som gir glede og motivasjon i arbeidet.
En relevant bok for studenter i barnehagelærerutdanningen og for alle som arbeider i barnehage.
Forfatterne er ansatt som høgskolelektorer i pedagogikk ved DMMH i Trondheim.