Kompetanse og lærerprofesjonalitet
- Format: Ukjent
- Antall sider: 162
- Språk: Bokmål
- Forlag/Utgiver: Vigmostad & Bjørke AS
- Nivå: Voksen
- EAN: 9788245022612
- Kom i salg: 29. mai 2017
- Utgivelsesår: 2017
- Bidragsyter: Tolo, Astrid (for)
- Utgave nr.: 1
- Emnekategori: Lærerutdanning
299,-
Kompetanse er et begrep som de fleste av oss bruker i vår dagligtale. Det blir ofte brukt enten som betegnelse på en ressurs eller en mangel ved personer eller yrkesgrupper. Kunnskapssamfunnet krever at landet har en kompetansepolitikk. Vi hører gjerne at lærerkompetansen er for lav og må styrkes. Skolen skal utvikle grunnleggende kompetanse og høyere utdanning er avgjørende for at nasjonen skal være konkurransedyktig i fremtiden. Kompetanseutvikling er viktig i arbeidslivet, og spisskompetanse kreves når oppgaven er vanskelig å løse. Vi møter slike oppfatninger i mange sammenhenger i dagens politiske debatt, og kanskje spesielt i utdanningspolitikken. Men hva handler alt dette egentlig om? Er vi enige om hva begrepet skal dekke? Problemet kan bli at vi snakker forbi hverandre fordi vi ikke har en velfundert oppfatning av hva kompetansebegrepet innebærer. Det denne boken gjør, er å presentere et felles referansegrunnlag slik at kommunikasjonen kan bli klarere og samtalen om kompetanse mer meningsfylt. Spesielt tar boken opp temaer som er relevante for lærerkompetanse og profesjonalitet. Boken passer for lærere, lærerstudenter og dem som utdanner lærere på høyskoler og universiteter, men også andre som er interessert i læreres arbeid, skole og utdanning. Astrid Tolo er førsteamanuensis i pedagogikk ved Institutt for pedagogikk, Universitetet i Bergen. Tolo har lang undervisningserfaring fra lærerutdanning, bachelor og master i pedagogikk. Siden 2014 har hun vært utnevnt som Research Associate ved Oxford University Center for Educational Assessment (OUCEA), og siden 2016 som nestleder i Center for the Science of Learning and Technology (SLATE) ved UiB. Tolo leder for tiden to prosjekter i samarbeid mellom OUCEA og SLATE, Intelligent Accountability og Technology Enhanced Formative Assessment.