Nettbutikk for bedrifter og skoler

Innvielse til læreryrket

en analyse av praksislæreres veiledningssamtaler

Pocket
Bokmål
Innvielse til læreryrket
Innvielse til læreryrket
  • Forfatter: Andreas Reier Jensen
  • Format: Pocket
  • Antall sider: 251
  • Språk: Bokmål
  • Forlag/Utgiver: Cappelen Damm AS
  • Nivå: Voksen
  • EAN: 9788202647148
  • Kom i salg: 4. des. 2019
  • Utgivelsesår: 2019
  • Bidragsyter: Jensen, Andreas Reier (for)
  • Utgave nr.: 10
  • Emnekategori: Lærerutdanning
Se flere produktegenskaper
325,-

Kjøp på nett

Denne boka er tilgjengelig i en gratis open access-utgave på noasp.no.
Hvordan blir man egentlig en dyktig lærer? Og hvilken rolle skal veiledning spille i utdanningen av morgendagens lærere? Denne tematikken utforskes gjennom en studie av erfarne praksislæreres formaliserte veiledningssamtaler med lærerstudenter. De viktigste spørsmålene i boka handler om hvordan praksislærer og lærerstudenter gjennomfører veiledningssamtalene. Helt konkret spørres det: Hva er innholdet i veiledningssamtalene? Hvordan vurderes lærerstudentene? Hvordan forstås konsekvensene av veiledningssamtalene?
Veiledningen som undersøkes, inneholder en trinnvis pedagogikk. Først må lærerstudenten lære seg å kontrollere, beherske og reflektere over det sosiale rommet både klasserommet og veiledningssamtalen er. Dette beskrives som en overordnet moralsk og regulerende diskurs. Denne diskursen danner grunnlaget for lærerstudentens neste trinn - som er selve undervisningen. Lærerstudenten må altså beherske to diskurser - én regulerende diskurs og én undervisningsdiskurs - for å bli en dyktig lærer. I tillegg må han eller hun tilpasse seg den regulerende diskursen i veiledningssamtalen. Den sistnevnte diskursen representerer i denne boka et innvielsesritual til læreryrket. Dette ritualet gir praksislæreren kontroll over innvielsen, samtidig som det begrenser handlingsrommet i veiledningssamtalen.