Forstå elevene
hvordan kan emosjoner, temperament og spenninger påvirke elevenes trivsel og læring?
- Format: Pocket
- Antall sider: 137
- Språk: Bokmål
- Forlag/Utgiver: Aschehoug
- Nivå: Voksen
- EAN: 9788215031774
- Kom i salg: 8. jan. 2021
- Utgivelsesår: 2021
- Bidragsyter: Fiskum, Tove Anita (for) ; Jacobsen, Karl (for)
- Utgave nr.: 1
- Emnekategori: Pedagogisk psykologi
369,-
De fleste elever trives på skolen, men det er også elever som strever. Noen elever strever med ulike fag, andre med å sitte stille, og noen strever med å tilpasse seg i møte med andre elever. Dette er elever som alle på en eller annen måte trenger tilpasset opplæring, slik at de kan få bedre utbytte av undervisningen, uten at det trenger å føre til spesialpedagogiske tiltak eller henvisning til skolepsykolog eller kommunepsykolog.
Boka har en psykologisk tilnærming og belyser sentrale temaer som lærere kan bygge sin elevkunnskap på. Intensjonen er å gi lærere økt kunnskap om hvordan de kan forstå elevene sine bedre, og hvordan de kan velge de beste tilpasningene for at elevene skal lære og trives.
Både i Opplæringsloven og i Kunnskapsløftet 2020 er det uttrykt at det i skolen skal legges et grunnlag for at alle elever skal kunne ha en god psykisk helse. For å ivareta dette er det viktig med tilrettelegging for hver enkelt elev, og prinsippet om tilrettelagt opplæring står sterkt i norsk skole.
Målgrupper for boka er studenter i grunnskolelærerutdanningen, lærere og andre som jobber i skolen.
Boka har en psykologisk tilnærming og belyser sentrale temaer som lærere kan bygge sin elevkunnskap på. Intensjonen er å gi lærere økt kunnskap om hvordan de kan forstå elevene sine bedre, og hvordan de kan velge de beste tilpasningene for at elevene skal lære og trives.
Både i Opplæringsloven og i Kunnskapsløftet 2020 er det uttrykt at det i skolen skal legges et grunnlag for at alle elever skal kunne ha en god psykisk helse. For å ivareta dette er det viktig med tilrettelegging for hver enkelt elev, og prinsippet om tilrettelagt opplæring står sterkt i norsk skole.
Målgrupper for boka er studenter i grunnskolelærerutdanningen, lærere og andre som jobber i skolen.