Hvor er hjelpen når den trengs?
om relasjonskompetanse : om foreldresamarbeid
- Format: Pocket
- Antall sider: 280
- Språk: Bokmål
- Forlag/Utgiver: Gyldendal Norsk Forlag AS
- Nivå: Voksen
- EAN: 9788205371712
- Kom i salg: 21. apr. 2009
- Utgivelsesår: 2009
- Bidragsyter: Kinge, Emilie (for)
- Utgave nr.: 2
- Emnekategori: Spesialundervisning
589,-
Denne boken handler om barn og unge som av ulike grunner strever i samhandling med andre. Og den handler om foreldrene og deres erfaringer fra møtet med hjelpeapparat, barnehage og skole.
Forfatteren belyser hvordan profesjonelle gjennom en holdning av empati og anerkjennelse, kan øke sin forståelse for situasjonen barna og foreldrene befinner seg i, og dermed gi dem hjelp i tråd med deres behov og ønsker. Lykkes du som fagperson i dette vil du kunne bidra til å styrke foreldre - barn relasjonen, som i bunn og grunn gir barn de viktigste forutsetninger for god læring og utvikling.
Betydningen av refleksjon, veiledning og egenutvikling understrekes. Videre fremhever Kinge hvordan ulike fagpersoner kan nyttiggjøre seg hverandres kompetanse i et samarbeid der de utfyller og beriker hverandre. Barnet og barnets foreldre står i sentrum og utgjør hovedpersonene i dette samarbeidet. Som ansatt i skole og barnehage kan du påvirke utviklingen av barns selvbilde. God hjelp gis gjennom kontakt og kommunikasjon med barna selv, med deres omsorgspersoner/foreldre og med andre fagpersoner, gjennom et utvidet tverrfaglig samarbeid.Forord og innhold
Forfatteren belyser hvordan profesjonelle gjennom en holdning av empati og anerkjennelse, kan øke sin forståelse for situasjonen barna og foreldrene befinner seg i, og dermed gi dem hjelp i tråd med deres behov og ønsker. Lykkes du som fagperson i dette vil du kunne bidra til å styrke foreldre - barn relasjonen, som i bunn og grunn gir barn de viktigste forutsetninger for god læring og utvikling.
Betydningen av refleksjon, veiledning og egenutvikling understrekes. Videre fremhever Kinge hvordan ulike fagpersoner kan nyttiggjøre seg hverandres kompetanse i et samarbeid der de utfyller og beriker hverandre. Barnet og barnets foreldre står i sentrum og utgjør hovedpersonene i dette samarbeidet. Som ansatt i skole og barnehage kan du påvirke utviklingen av barns selvbilde. God hjelp gis gjennom kontakt og kommunikasjon med barna selv, med deres omsorgspersoner/foreldre og med andre fagpersoner, gjennom et utvidet tverrfaglig samarbeid.Forord og innhold