Gutten som ble oppdratt som hund
og andre historier fra en barnepsykiaters notater : hva traumatiserte barn kan lære oss om tap, kjær
- Format: Pocket
- Antall sider: 361
- Språk: Bokmål
- Forlag/Utgiver: Flux Forlag AS
- Nivå: Voksen
- EAN: 9788283840278
- Kom i salg: 28. okt. 2021
- Utgivelsesår: 2021
- Tittel på originalspråk: The boy who was raised as a dog
- Bidragsyter: Perry, Bruce D. (for) ; Szalavitz, Maia (for) ; Jensen, Camilla (ove)
- Utgave nr.: 1
- Emnekategori: Barne- og utviklingspsykologi, Psykiatri, Traumer og sjokk
Tilbudspris
436,-
Ordinær pris
479,-
Gjennom tretti år som kliniker, forsker og foreleser har barnepsykiateren og nevrologen Bruce D. Perry engasjert seg for barn som er blitt utsatt for overgrep og omsorgssvikt.
I denne boken forteller han noen av disse barnas historier om traumer og forvandling.
Forfatteren belyser de kognitive, atferdsmessige, emosjonelle, sosiale og fysiologiske innvirkningene traumer har på barn og gir en lettfattelig forklaring på hva som rent fysisk skjer med hjernen til et barn som utsettes for ekstreme belastninger og berøvelse av helt grunnleggende behov.
Til tross for hjerteskjærende pasienthistorier, er hovedbudskapet i boken både håpefullt og inspirerende. Perry har sitt hovedfokus på behandling og hvordan disse barna faktisk kan hjelpes. Han er opptatt av sammenhenger og de lange linjene og stiller seg stadig spørsmålet Hvorfor ble det slik? Hvorfor ender noen barn opp som helter, mens andre blir hevngjerrige sosiopater?
Perrys forskning sies å ha revolusjonert sitt fagfelt og bidratt til et paradigmeskifte. Denne boken blir av mange fagfolk løftet frem som en klassiker for alle som interesserer seg for barns utvikling og ønsker å forstå barndomstraumer.
I denne boken forteller han noen av disse barnas historier om traumer og forvandling.
Forfatteren belyser de kognitive, atferdsmessige, emosjonelle, sosiale og fysiologiske innvirkningene traumer har på barn og gir en lettfattelig forklaring på hva som rent fysisk skjer med hjernen til et barn som utsettes for ekstreme belastninger og berøvelse av helt grunnleggende behov.
Til tross for hjerteskjærende pasienthistorier, er hovedbudskapet i boken både håpefullt og inspirerende. Perry har sitt hovedfokus på behandling og hvordan disse barna faktisk kan hjelpes. Han er opptatt av sammenhenger og de lange linjene og stiller seg stadig spørsmålet Hvorfor ble det slik? Hvorfor ender noen barn opp som helter, mens andre blir hevngjerrige sosiopater?
Perrys forskning sies å ha revolusjonert sitt fagfelt og bidratt til et paradigmeskifte. Denne boken blir av mange fagfolk løftet frem som en klassiker for alle som interesserer seg for barns utvikling og ønsker å forstå barndomstraumer.