Nettbutikk for bedrifter og skoler

Grip teksten

norsk vg2 : studieforberedende utdanningsprogram

Grip teksten
Grip teksten
  • Forfattere: Endre Brunstad , Agnete Andersen Bueie , Mads Breckan Claudi , Elisabeth Solberg Holm , Jon Opedal Hove
  • Format: Pocket
  • Antall sider: 464
  • Språk: Nynorsk
  • Forlag/Utgiver: Aschehoug
  • EAN: 9788203405969
  • Kom i salg: 15. mars 2021
  • Utgivelsesår: 2021
  • Tittel på originalspråk: Grip teksten
  • Bidragsyter: Brunstad, Endre (for) ; Bueie, Agnete Andersen (for) ; Claudi, Mads Breckan (for) ; Holm, Elisabeth Solberg (for) ; Hove, Jon Opedal (for) ; Rysjedal, Fredrik (ill)
  • Utgave nr.: 3
  • Emnekategori: Læremidler: førstespråk/morsmål
Se flere produktegenskaper
885,-

Kjøp på nett

Grip teksten er et helt nyskrevet læremiddel til fagfornyelsen og det nye norskfaget. Læremidlet legger til rette for at eleven skal oppleve faget som relevant, være aktiv i egen læringsprosess og utvikle en dyp og variert språk- og tekstkompetanse.

I Vg2-boka viser vi hvordan de eldre tekstene og den kulturhistoriske konteksten kan være relevante og viktige for oss i dag. Vi viser i praksis hvordan elevene kan utforske tekst i kontekst og trekker linjer til tekster og temaer i vår egen tid. Ferdighetsdelen har praktiske kapitler der elevene først og fremst får øve selv. Kapitlene viser framgangsmåter og pedagogiske eksempeltekster. Boka har et eget kapittel om kreativitet som blant annet presenterer elevene for essaysjangeren og peker framover mot Vg3. I språkhistoriekapitlet starter vi i samtiden med tre overordnede samfunnsverdier som er viktige i vår tid, og som har preget språkhistorien: det norske, demokrati og mangfold. Kapitlet bidrar til refleksjon om den rollen språkstriden og språkhistorien har spilt for den demokratiske utviklingen i Norge.

De tverrfaglige temaene er tydelig til stede i ulike deler av Grip teksten. Vi presenterer blant annet tre utforskende fordypningsoppgaver knyttet til de tverrfaglige temaene. I tillegg framheves temaene både i fagstoffdelen, i tekstutvalget i tekstsamlingen og gjennom vinklingen på oppgavene.