Nettbutikk for bedrifter og skoler

Forvaltningsrett før eksamen

materiell og personell kompetanse

Før eksamen
Forvaltningsrett før eksamen
Forvaltningsrett før eksamen
  • Forfattere: Viljar Johnsen Nerheim , Alexander Sæthern
  • Format: Pocket
  • Antall sider: 220
  • Språk: Bokmål
  • Forlag/Utgiver: Fagbokforlaget Akademisk
  • Nivå: Voksen
  • Serienavn: Før eksamen
  • EAN: 9788245035100
  • Kom i salg: 8. apr. 2021
  • Utgivelsesår: 2021
  • Tittel på originalspråk: Forvaltningsrett før eksamen
  • Bidragsyter: Nerheim, Viljar Johnsen (for) ; Sæthern, Alexander (for)
  • Utgave nr.: 2
  • Emnekategori: Konstitusjonell rett og forvaltningsrett: generelt
Se flere produktegenskaper
399,-

Kjøp på nett

Forvaltningsrett på en solid og forståelig måte! Mange av de meste relevante forvaltningsrettslige emnene blir relativt kort behandlet i pensumlitteraturen og kan være vanskelige å få tak på. I denne boken går forfatterne gjennom flere av dem ¿ blant annet legalitetsprinsippet, skillet mellom forvaltningsskjønn og lovbundne vurderinger, myndighetsmisbrukslæren, vilkårslæren, instruksjons- og delegasjonsmyndighet og ugyldighet. Saksbehandlingsreglene blir ikke behandlet i denne boken.

Temaene formidles på en enkel og forståelig måte som særlig fremhever ny forskning og de sentrale hensynene som gjør seg gjeldende. Samtidig går analysen av flere problemstillinger dypere enn i pensumslitteraturen for å gi en mer solid forståelse. Boken kan derfor brukes både som innføringslitteratur, til oppsummering, og som fordypningslitteratur i enkelte emner.

Om forfatterne:
Viljar Johnsen Nerheim
(født 1996) studerer juss på femte studieår, og er vitenskapelig assistent tilknyttet forskergruppen for formuerett ved UiB. Han var i 2020 redaktør i tidsskriftet Jussens Venner.

Alexander Sæthern (født 1997) studerer juss på femte studieår, og er vitenskapelig assistent ved Nordisk institutt for sjørett, UiO. Han er redaktør i tidsskriftet Jussens Venner.

Før eksamen-serien:
Bøkene i Før eksamen-serien kan brukes som innføringslitteratur, til oppsummering og som fordypningslitteratur i enkelte emner. Bøkene er skrevet slik at studentene vil bli godt utrustet til å drøfte de mer utfordrende problemstillingene i emnene bøkene tar for seg. Det er lagt vekt på å forklare sammenhengene i faget, og at studentene skal lære å reflektere selvstendig.