- Format: Pocket
- Antall sider: 112
- Språk: Bokmål
- Forlag/Utgiver: Gyldendal Norsk Forlag AS
- Nivå: Voksen
- EAN: 9788210051449
- Kom i salg: 2. mai 2011
- Utgivelsesår: 2011
- Bidragsyter: Langeland, Henrik H. (for)
- Utgave nr.: 4
- Emnekategori: Kreativ skriving, Litteraturstudier: skjønnlitteratur og forfattere
Tilbudspris
272,-
Ordinær pris
299,-
Hvordan fanger man en leser med en fortelling?
Fortellerkunst er en lettfattelig og begeistret innføring i romanskriving. Langeland tar oss med inn bak kulissene i en romantekst og avslører hvilke grep forfattere benytter seg av for å bygge opp en fortelling. Boken baserer seg på et rikt tilfang av teksteksempler, særlig fra Per Pettersons Ut og stjæle hester -- en av de største norske romansuksesser de siste årene, som også har gjort seg bemerket i utlandet.
Henrik H. Langeland har utgitt flere romaner og sakprosabøker, blant annet bestselgerne Wonderboy, Francis Meyers lidenskap og Verdensmestrene. Han har doktorgraden i litteraturvitenskap med en avhandling om Marcel Proust, og var i flere år redaktør for litteraturtidsskriftet Vinduet. Som han skriver i forordet:
Denne håndboken tar på ingen måte mål av seg å gi noen fyllestgjørende oversikt over fortellekunstens håndverksmessige aspekter. Snarere er den ment som praktisk gjennomgang av de mekanismene jeg personlig mener romanforfattere kan ha mest nytte av å forstå -- enten man ønsker benytte seg av dem eller ikke.
Fortellerkunst er en lettfattelig og begeistret innføring i romanskriving. Langeland tar oss med inn bak kulissene i en romantekst og avslører hvilke grep forfattere benytter seg av for å bygge opp en fortelling. Boken baserer seg på et rikt tilfang av teksteksempler, særlig fra Per Pettersons Ut og stjæle hester -- en av de største norske romansuksesser de siste årene, som også har gjort seg bemerket i utlandet.
Henrik H. Langeland har utgitt flere romaner og sakprosabøker, blant annet bestselgerne Wonderboy, Francis Meyers lidenskap og Verdensmestrene. Han har doktorgraden i litteraturvitenskap med en avhandling om Marcel Proust, og var i flere år redaktør for litteraturtidsskriftet Vinduet. Som han skriver i forordet:
Denne håndboken tar på ingen måte mål av seg å gi noen fyllestgjørende oversikt over fortellekunstens håndverksmessige aspekter. Snarere er den ment som praktisk gjennomgang av de mekanismene jeg personlig mener romanforfattere kan ha mest nytte av å forstå -- enten man ønsker benytte seg av dem eller ikke.