Nettbutikk for bedrifter og skoler

Forsknings- og utviklingsarbeid i skolen

metodebok for lærere, studenter og forskere

Forsknings- og utviklingsarbeid i skolen
Forsknings- og utviklingsarbeid i skolen
  • Forfattere: Torill Moen , May Britt Postholm
  • Format: Pocket
  • Antall sider: 112
  • Språk: Bokmål
  • Forlag/Utgiver: Aschehoug
  • Nivå: Voksen
  • EAN: 9788215029849
  • Kom i salg: 23. jan. 2018
  • Utgivelsesår: 2018
  • Bidragsyter: Moen, Torill (for) ; Postholm, May Britt (for)
  • Utgave nr.: 3
  • Emnekategori: Forskningsmetoder: generelt, Undervisningsmetodikk og utdanningspolitikk
Se flere produktegenskaper
329,-

Kjøp på nett

FoU-arbeid i skolen innebærer blant annet at lærere skal utvikle et forskende blikk på egen undervisning for å kunne endre og utvikle undervisningen i ønsket retning. Dette er en lettlest, oversiktlig og informativ metodebok.

Lærere i skolen kan utføre et forsknings- og utviklingsarbeid (FoU-arbeid) på egenhånd eller i samarbeid med forskere. I et forskende partnerskap bestående av lærere og forskere utvikler lærere ny innsikt i egen undervisning, og forskere får større innsikt for praksis i skolen. Både lærere og forskere får slik dannet ny kunnskap som de kan ta med seg videre i sine virksomheter.

Boka tar opp etiske utfordringer som kan oppstå et slikt utviklingsfellesskap, hvilken kunnskap som blir produsert, og hvilken betydning denne kunnskapen har. Forfatterne presenterer også sin egenutviklede FoU-modell som på en tilgjengelig måte presenterer de ulike prosessene i stadier og nivåer i et FoU-arbeid.

I denne utgaven av boka er innholdet oppdatert og bearbeidet i forhold til nye rammeplaner for lærerutdanningene. Referansene i boka har i tillegg blitt oppdatert og flere nye har kommet til.
Boka er rettet mot lærerstudenter og praktiserende lærere, og mot masterstudenter og phD-stipendiater som vil gjennomføre FoU-arbeid med skolen som arena. Også forskere og veiledere i høgskoler og på universiteter vil ha nytte av boka i sitt undervisnings- og forskningsarbeid.