Barnehagelærerutdanning i endring
å forske på egen undervisningspraksis i høyere utdanning
- Format: Pocket
- Antall sider: 280
- Språk: Dansk
- Forlag/Utgiver: Aschehoug
- Nivå: Voksen
- EAN: 9788215060705
- Kom i salg: 17. okt. 2022
- Utgivelsesår: 2022
- Bidragsyter: Aslanian, Teresa K. (red) ; Moxnes, Anna R. (red) ; Santana, Marianne Olsen (red) ; Wilhelmsen, Terese (red) ; Øvreås, Steinar (red)
- Utgave nr.: 1
- Emnekategori: Forskningsmetoder: generelt, Førskoler og barnehager
399,-
Hvordan utvikler vi vår egen undervisningspraksis i høyere utdanning? Med økt søkelys på universitets- og høgskolepedagogikk har det vokst fram et behov for mer kunnskap om hva forsknings- og utviklingsarbeid (FoU) i barnehagelærerutdanningene kan være.
Forfatterne løfter frem et mangfold av forskningstilnærminger, vitenskapelige innganger og etiske perspektiver. Intensjonen er å inspirere til både forsknings- og utviklingsarbeid. Det handler om forskning på egen undervisningspraksis, studentevaluering, veiledning av studenter og opplæring av praksislærere, praksisoppgaver, trepartssamarbeid, koblinger mellom praksis og teori og teoretiske begreper.
Boka henvender seg til akademisk ansatte i lærerutdanninger og fagfeltet for øvrig. Den er aktuell for bruk i ph.d.-studier, ansatte i kvalifiseringsløp og for masterstudenter.
Redaktørene har med seg bidragsyterne Mailin Alsø, Turid Skarre Aasebø, Nils Rune Birkeland, David Lansing Cameron, Liv Torunn Eik, Synnøve Eikeland, Ole Henrik Hansen, Signe Marie Hanssen, Hilde Dehnæs Hogsnes, Torhild Erika Høydalsvik, Lise Juritsen, Tove Lafton, Ann Sofi Larsen, Hilde Gry Leer-Salvesen, Hilde Løvig-Larsen, Henriette Oseth-Andersen, Anne B. Reinertsen, Tuula H. Skarstein, Berit Oddrun Sletten, Ingunn Sælid Sell, Kari Søndenå, Oliver Thiel, Kristin Rydjord Tholin, Bente Ulla, Heidi Østland Vala og Jostein Paulgård Østmoen.
Forfatterne løfter frem et mangfold av forskningstilnærminger, vitenskapelige innganger og etiske perspektiver. Intensjonen er å inspirere til både forsknings- og utviklingsarbeid. Det handler om forskning på egen undervisningspraksis, studentevaluering, veiledning av studenter og opplæring av praksislærere, praksisoppgaver, trepartssamarbeid, koblinger mellom praksis og teori og teoretiske begreper.
Boka henvender seg til akademisk ansatte i lærerutdanninger og fagfeltet for øvrig. Den er aktuell for bruk i ph.d.-studier, ansatte i kvalifiseringsløp og for masterstudenter.
Redaktørene har med seg bidragsyterne Mailin Alsø, Turid Skarre Aasebø, Nils Rune Birkeland, David Lansing Cameron, Liv Torunn Eik, Synnøve Eikeland, Ole Henrik Hansen, Signe Marie Hanssen, Hilde Dehnæs Hogsnes, Torhild Erika Høydalsvik, Lise Juritsen, Tove Lafton, Ann Sofi Larsen, Hilde Gry Leer-Salvesen, Hilde Løvig-Larsen, Henriette Oseth-Andersen, Anne B. Reinertsen, Tuula H. Skarstein, Berit Oddrun Sletten, Ingunn Sælid Sell, Kari Søndenå, Oliver Thiel, Kristin Rydjord Tholin, Bente Ulla, Heidi Østland Vala og Jostein Paulgård Østmoen.