Forskeren i forskningsprosessen
en metodebok om situering
- Format: Pocket
- Antall sider: 118
- Språk: Bokmål
- Forlag/Utgiver: Cappelen Damm AS
- Nivå: Voksen
- EAN: 9788202366407
- Kom i salg: 27. mars 2012
- Utgivelsesår: 2012
- Bidragsyter: Neumann, Cecilie Basberg (for) ; Neumann, Iver B. (for)
- Utgave nr.: 3
- Emnekategori: Forskningsmetoder: generelt, Kreativ skriving
399,-
Hvordan bli en god forsker og hvordan skrive ut forskningsresultatene på en god måte? Det handler langt på vei om profesjonsidealer og forskerens etiske ansvar. Metodelitteratur og veiledere oppfordrer ofte studenter og forskere til å reflektere over slike spørsmål, men gir sjelden konkrete råd om hva man kan gjøre i praksis. Nettopp det gjør forfatterne av denne boka.
Forskeren tar nødvendigvis sine egne erfaringer med inn i intervjuer og datasamlinger, og mangel på refleksjon over eget ståsted og sin egen opptreden kan forandre og forringe data.
Forskeren i forskningsprosessen viser hvordan valg av teorier og problemstillinger styres av blant annet forskerens eget kjønn, klasse og erfaringer. Med utgangspunkt i gestalttradisjonen og dens opphav i fenomenologien klargjør forfatterne hvordan forskeren situerer seg, eller plasserer seg selv i praksis.
Også skrivearbeidet preges av forfatterens ståsted. Gjennom eksempler viser boka hvordan en ferdig tekst kan endre seg om forskeren reflekterer over leserens ståsted.
Noen sentrale spørsmål i boka:
Hvordan kan forskeren situere seg i praksis?Hva snakker egentlig informantene om?Kan makt fjernes i forskningsrelasjoner?Hva er forskerens situasjon, rolle og dilemmaer i forskningsprosessen?Hvilken betydning har situeringen når forskeren skriver ut dataene?
Forskeren tar nødvendigvis sine egne erfaringer med inn i intervjuer og datasamlinger, og mangel på refleksjon over eget ståsted og sin egen opptreden kan forandre og forringe data.
Forskeren i forskningsprosessen viser hvordan valg av teorier og problemstillinger styres av blant annet forskerens eget kjønn, klasse og erfaringer. Med utgangspunkt i gestalttradisjonen og dens opphav i fenomenologien klargjør forfatterne hvordan forskeren situerer seg, eller plasserer seg selv i praksis.
Også skrivearbeidet preges av forfatterens ståsted. Gjennom eksempler viser boka hvordan en ferdig tekst kan endre seg om forskeren reflekterer over leserens ståsted.
Noen sentrale spørsmål i boka:
Hvordan kan forskeren situere seg i praksis?Hva snakker egentlig informantene om?Kan makt fjernes i forskningsrelasjoner?Hva er forskerens situasjon, rolle og dilemmaer i forskningsprosessen?Hvilken betydning har situeringen når forskeren skriver ut dataene?