- Format: Pocket
- Antall sider: 160
- Språk: Bokmål
- Forlag/Utgiver: Trafikkforum Servicesenter AS
- Nivå: Voksen
- EAN: 9788292815281
- Kom i salg: 10. nov. 2020
- Utgivelsesår: 2020
- Tittel på originalspråk: Førerkortet
- Bidragsyter: Eikeland, Bjarne (for) ; Andreassen, Ivan (ill)
- Utgave nr.: 1
- Emnekategori: Kjørekunnskaper og kjøring
330,-
Denne boka er spesielt laget for deg som skal ha førerkort for bil, men den kan også brukes i trafikalt grunnkurs og i valgfag trafikk i ungdomsskolen. Kapitlene 1, 2, 4 og 5 dekker målene i trafikalt grunnkurs.
De aller fleste vil på et eller annet tidspunkt ha førerkort for bil. Selv om det særlig i de største byene er en tendens til at stadig flere velger bort det å ha privatbil, vil det å ha førerkort for bil være en del av allmenndannelsen i lang tid fremover: Det vil være en kompetanse og en rettighet som det er forventet at man har.
Den teknologiske utviklingen går i retning av kommunikasjonsformer som er mer bærekraftige og miljøvennlige, og bilprodusentene utvikler biler som i økende grad er selvkjørende. Men selv om vi allerede i dag kan oppleve at noen kjøretøy er i stand til å kjøre selv på noen steder, så vil det ta lang tid før alle kjøretøy kan kjøre selv over alt.
Dette innebærer at vi er for full fart på vei inn i en fase med blandingstrafikk, hvor trafikkbildet vil bestå av både myke trafikanter, selvkjørende kjøretøy og førerstyrte kjøretøy. Dette er en endring som vil oppleves som krevende, og i tillegg til den trafikantkompetansen vi allerede har, vil vi i stor grad være nødt til å tilegne oss kompetanse på de nye førerløse kjøretøyene. Ikke bare fordi vi selv kommer til å være ansvarlige operatører på slike kjøretøy, men også fordi vi kommer til å møte stadig flere slike kjøretøy i trafikken, både som myke trafikanter og som førere av førerstyrte kjøretøy.
De aller fleste vil på et eller annet tidspunkt ha førerkort for bil. Selv om det særlig i de største byene er en tendens til at stadig flere velger bort det å ha privatbil, vil det å ha førerkort for bil være en del av allmenndannelsen i lang tid fremover: Det vil være en kompetanse og en rettighet som det er forventet at man har.
Den teknologiske utviklingen går i retning av kommunikasjonsformer som er mer bærekraftige og miljøvennlige, og bilprodusentene utvikler biler som i økende grad er selvkjørende. Men selv om vi allerede i dag kan oppleve at noen kjøretøy er i stand til å kjøre selv på noen steder, så vil det ta lang tid før alle kjøretøy kan kjøre selv over alt.
Dette innebærer at vi er for full fart på vei inn i en fase med blandingstrafikk, hvor trafikkbildet vil bestå av både myke trafikanter, selvkjørende kjøretøy og førerstyrte kjøretøy. Dette er en endring som vil oppleves som krevende, og i tillegg til den trafikantkompetansen vi allerede har, vil vi i stor grad være nødt til å tilegne oss kompetanse på de nye førerløse kjøretøyene. Ikke bare fordi vi selv kommer til å være ansvarlige operatører på slike kjøretøy, men også fordi vi kommer til å møte stadig flere slike kjøretøy i trafikken, både som myke trafikanter og som førere av førerstyrte kjøretøy.