Følelseshåndtering og relasjonsbygging i skolen
en emosjonsfokusert tilnærming
- Format: Pocket
- Antall sider: 325
- Språk: Bokmål
- Forlag/Utgiver: Aschehoug
- Nivå: Voksen
- EAN: 9788215036212
- Kom i salg: 7. feb. 2020
- Utgivelsesår: 2020
- Bidragsyter: Fallmyr, Øyvind (for)
- Utgave nr.: 4
- Emnekategori: Pedagogisk psykologi, Psykologi: følelser
479,-
En god lærer-elevrelasjon er viktig for læring og mellommenneskelig prøblemløsning. Grunnlaget for å etablere og vedlikeholde gode relasjoner er å forstå og håndtere egne og andres følelser. Denne boka handler om å gjøre følelseshåndtering til en kjernekompentanse hos pedagoger.
Denne 2. utgaven er oppdatert med ny forskning, nye illustrasjoner og mer tilgjengelig begrepsbruk. Forfatteren vektlegger også verdien av å endre elevens identitetsfølelse gjennom følelsesveiledning og har lagt til to konkrete metoder som fremmer forsoning og relasjonsreparasjon mellom lærer og elev.
Boka retter seg mot studenter i pedagogikk og lærerutdanning. Den er relevant for andre faggrupper som jobber med barn og ungdom i skolen, men også for andre faggrupper som jobber med barn og ungdom på andre arenaer. Ansatte i barneverntjenesten, pedagogisk-psykologisk tjeneste, skolehelsetjenesten, helsestasjonen og psykisk helsetjeneste vil ha nytte av boka. Selv om eksemplene i boka er tuftet på lærer-elevrelasjonen, er innholdet overførbart til andre relasjoner.
Utgaven inneholder også et forord av professor Leslie Greenberg, psykolog og grunnlegger av emosjonsfokusert terapi.
«Jeg tror at det å arbeide med bokas innhold kan bidra til forbedring av relasjoner og miljø, både i klasserom og personalrom. Den anbefales for alle lærere, på ethvert trinn og i samtlige fag. En særlig anbefaling til lærerutdannere og skoleledere.» Hallvard Håstein om bokas førsteutgave i Bedre skole nr. 1. 2018.
Denne 2. utgaven er oppdatert med ny forskning, nye illustrasjoner og mer tilgjengelig begrepsbruk. Forfatteren vektlegger også verdien av å endre elevens identitetsfølelse gjennom følelsesveiledning og har lagt til to konkrete metoder som fremmer forsoning og relasjonsreparasjon mellom lærer og elev.
Boka retter seg mot studenter i pedagogikk og lærerutdanning. Den er relevant for andre faggrupper som jobber med barn og ungdom i skolen, men også for andre faggrupper som jobber med barn og ungdom på andre arenaer. Ansatte i barneverntjenesten, pedagogisk-psykologisk tjeneste, skolehelsetjenesten, helsestasjonen og psykisk helsetjeneste vil ha nytte av boka. Selv om eksemplene i boka er tuftet på lærer-elevrelasjonen, er innholdet overførbart til andre relasjoner.
Utgaven inneholder også et forord av professor Leslie Greenberg, psykolog og grunnlegger av emosjonsfokusert terapi.
«Jeg tror at det å arbeide med bokas innhold kan bidra til forbedring av relasjoner og miljø, både i klasserom og personalrom. Den anbefales for alle lærere, på ethvert trinn og i samtlige fag. En særlig anbefaling til lærerutdannere og skoleledere.» Hallvard Håstein om bokas førsteutgave i Bedre skole nr. 1. 2018.