- Format: Pocket
- Antall sider: 390
- Språk: Bokmål
- Forlag/Utgiver: Cappelen Damm AS
- Nivå: Voksen
- Serienavn: Fellesskolen
- EAN: 9788202290474
- Kom i salg: 15. sep. 2008
- Utgivelsesår: 2008
- Bidragsyter: Dale, Erling Lars (for)
- Utgave nr.: 1
- Emnekategori: Pedagogikk, Pedagogisk historie, Undervisningsmetodikk og utdanningspolitikk
629,-
Hvordan kan skolen, som skal være for alle barn uansett klasse og bakgrunn, være med på å reprodusere sosial ulikhet? Hva kommer det av at skolen, som har som mål å inkludere alle, likevel ikke klarer det?
Fellesskolen har i dag en stor utfordring. Fra 1960-70 årene har skolen hatt tilpasset opplæring og inkludering av elevene som mål, men den har likevel ikke klart å integrere alle elevene i gode skolefaglige læreprosesser.
En analyse av fellesskolens historie må til for å få frem den lange sammenkjedningen av ulike årsaker og virkninger som nåtidens skoleverk er et resultat av. Erling Lars Dale presenterer i denne boken en grunnleggende studie som forklarer den historiske bakgrunnen for tilstanden i dagens skole.
Fellesskolen har i dag en stor utfordring. Fra 1960-70 årene har skolen hatt tilpasset opplæring og inkludering av elevene som mål, men den har likevel ikke klart å integrere alle elevene i gode skolefaglige læreprosesser.
En analyse av fellesskolens historie må til for å få frem den lange sammenkjedningen av ulike årsaker og virkninger som nåtidens skoleverk er et resultat av. Erling Lars Dale presenterer i denne boken en grunnleggende studie som forklarer den historiske bakgrunnen for tilstanden i dagens skole.