- Format: Innbundet
- Antall sider: 259
- Språk: Bokmål
- Forlag/Utgiver: Forente Forlag AS
- Nivå: Voksen
- EAN: 9788243009134
- Kom i salg: 23. feb. 2015
- Utgivelsesår: 2015
- Bidragsyter: Westlie, Bjørn (for)
- Utgave nr.: 1
- Emnekategori: -teknikk og -næringer, Andre verdenskrig, Jernbaneteknologi, Krigsfanger
Tilbudspris
363,-
Ordinær pris
399,-
«Klokt og viktig om slavearbeid og glemsel» - Aftenposten
«Åpner et mørkt kapittel i norsk krigshistorie» -(Terningkast 5) VG
Nærmere 100 000 sovjetiske krigsfanger var slaver i Norge under krigen. Rundt 13 000 av dem var med på å bygge Nordlandsbanen. På den 14 mil lange strekningen fra Mo i Rana til Fauske samarbeidet Norges Statsbaner (NSB) med de tyske okkupantene.
I Fangene som forsvant forteller Bjørn Westlie den brutale historien om NSBs utnyttelse av de sovjetiske slavearbeiderne, der tusenvis av fanger døde - for siden å bli glemt.
Etter krigen ble fangenes skjebne knapt omtalt i NSBs egen historie og minnene etter dem ble utslettet. Hvordan kan det ha seg at bare én av NSBs sentrale ledere ble etterforsket etter krigen for samarbeidet med okkupantene?
«Åpner et mørkt kapittel i norsk krigshistorie» -(Terningkast 5) VG
Nærmere 100 000 sovjetiske krigsfanger var slaver i Norge under krigen. Rundt 13 000 av dem var med på å bygge Nordlandsbanen. På den 14 mil lange strekningen fra Mo i Rana til Fauske samarbeidet Norges Statsbaner (NSB) med de tyske okkupantene.
I Fangene som forsvant forteller Bjørn Westlie den brutale historien om NSBs utnyttelse av de sovjetiske slavearbeiderne, der tusenvis av fanger døde - for siden å bli glemt.
Etter krigen ble fangenes skjebne knapt omtalt i NSBs egen historie og minnene etter dem ble utslettet. Hvordan kan det ha seg at bare én av NSBs sentrale ledere ble etterforsket etter krigen for samarbeidet med okkupantene?