Nettbutikk for bedrifter og skoler

Kystvakten: Politi og Samaritan

Innbundet
Kystvakten: Politi og Samaritan
Kystvakten: Politi og Samaritan
  • Forfatter: Per (red) Eliassen
  • Format: Innbundet
  • Antall sider: 315
  • EAN: 9788230350881
  • Kom i salg: 10. okt. 2021
  • Utgivelsesår: 2021
  • Bidragsyter: Eliassen, Per (red)
Se flere produktegenskaper
349,-

Kjøp på nett

Ute av salg.

Heftig fortid for mannskapet i fiskerioppsynet og kystvakta – gjennom 60 år!!

For å gjenfortelle dramatiske historier, mange av ukjent karakter, er det blitt en bok i A4-format, med 315 sider, illustrert med 275 bilder. Dramatiske operasjoner i all slags vær ga ikke alltid muligheter for fotografering. Leserne vil likevel se de røffe forholdene til sjøs, ved å illustrere båt og mannskaper i photoshop. Det har ført til at noen skipssjefer har spurt om; - Hvem i f… tok det bildet?

Den første og eneste russiske ubåten som ble tvunget opp i norsk farvann, ble utført av hvalbåten «Nordkapp» i 1962. Den russiske «Whiskey»-ubåten brøt overflaten, etter heftig sonarstøy. Der lå de side om side og så hverandre i kvitøyet. Ingen reaksjon kom fra Reitan i Bodø, og skipssjef Frits Jensen kunne bare følge russerne til havs utenfor Sørøya. Episoden har til nå vært veldig ukjent.

Det har til nå også vært ukjent, at det gikk på livet løs i letingen etter tråleren «Gaul» i 1974. Oppsynsskipet «Nordkapp» søkte i full storm og ising – helt til hun ble kastet flat til styrbord i sjøen. Vaktsjef og rormann ble kastet i skottet på brua, og alle mann satt i isbanking. De sto han av, mens «Gaul» ble borte.

En annen tragedie var forliset av «Jøviktind». Gransking av vær og havstrømmer bekrefter at hun gikk rett ned med nota fast i bunnen, med havstrøm på over 60 meter i minuttet, og avrevet notlin i drift.

I mai 1972 ble oppsynet hardt rammet, da med en nyere «Nordkapp» i 1972. Det oppsto urovekkende lyder i maskinen. Etter illevarslende taushet, kom eksplosjonen med stikkflammer opp av skylight og maskindøra på dekk. 7 skadde menn lå igjen, hvorav to meget alvorlig rammet.

Redningsbragder skjedde med både båter og helikoptre. Lenge før helikoptre på kystvaktskipene, ble en Bell-maskin satt om bord i «Nornen». Kaptein Torstein Hamborg gjorde en redningsaksjon før jul i 1966, og reddet en dødssyk mann på Hopen.

Helikopterkaptein Kjell H. Martinsen fikk den mest alvorlige luftseilasen fra bording av tråler, da heisvaieren ble slitt av og pisket helikopteret, i en alvorlig luftseilas over åpent hav. Et annet helikopter mistet en skadet fisker, da kurven ble slitt av, og mannen falt 70 fot ned i bølgene. Redningsmannen stupte resolutt over baugen og fikk kontroll til den skadde ble heist opp av tråleren.

Det er bragder i fleng, med redningen av «Maxim Gorkij». For ikke å nevne maskinsjef Birger Tokles mann-over-bord stunt i Barentshavet. Før redningsbåten nådde frem, begynte 10-12 spekkhoggere å sirkle rundt «maten» i sjøen. Saken ble illustrert, og Tokle ble litt shaky igjen av gjensynet.