- Format: Innbundet
- Antall sider: 328
- Språk: Bokmål
- Forlag/Utgiver: Cappelen Damm AS
- Nivå: Voksen
- EAN: 9788202436742
- Kom i salg: 27. feb. 2014
- Utgivelsesår: 2014
- Tittel på originalspråk: Give and take
- Bidragsyter: Grant, Adam (for) ; Hjerde, Anette (ove)
- Utgave nr.: 1
Tilbudspris
363,-
Ordinær pris
399,-
Tiden er inne for deg som ikke har spisse albuer: Raushet er den nye veien til suksess.
Adam Grant undersøker hvorfor noen klatrer til topps på jobben, i politikken og i organisasjonslivet, og han viser at suksess avhenger av hvordan vi omgås hverandre. Gi og ta viser hva nettverking, samarbeid, påvirkning, forhandlinger og lederskap har til felles. De fleste opptrer enten som «givere», «taere» eller «matchere». Taere forsøker å hevde seg ved å få så mye som mulig fra andre, mens matcherne gir så mye som de får tilbake. Giverne, derimot, er den sjeldne rasen som bidrar til andre uten å forvente noe i retur.
Grant viser at disse tre personlighetstypene har stor innvirkning på suksess. Mens noen givere blir utnyttet og utbrent, oppnår resten svært gode resultater. Grant kombinerer forskning og historiefortelling når han viser hvordan en av USAs beste nettverkere utviklet kontaktnettet sitt. Hvorfor den kreative hjernen bak et av de mest populære TV-showene er helt anomym, og hvordan vi kunne ha forutsett Enrons fallitt fire år før det var for sent.
Adam Grant undersøker hvorfor noen klatrer til topps på jobben, i politikken og i organisasjonslivet, og han viser at suksess avhenger av hvordan vi omgås hverandre. Gi og ta viser hva nettverking, samarbeid, påvirkning, forhandlinger og lederskap har til felles. De fleste opptrer enten som «givere», «taere» eller «matchere». Taere forsøker å hevde seg ved å få så mye som mulig fra andre, mens matcherne gir så mye som de får tilbake. Giverne, derimot, er den sjeldne rasen som bidrar til andre uten å forvente noe i retur.
Grant viser at disse tre personlighetstypene har stor innvirkning på suksess. Mens noen givere blir utnyttet og utbrent, oppnår resten svært gode resultater. Grant kombinerer forskning og historiefortelling når han viser hvordan en av USAs beste nettverkere utviklet kontaktnettet sitt. Hvorfor den kreative hjernen bak et av de mest populære TV-showene er helt anomym, og hvordan vi kunne ha forutsett Enrons fallitt fire år før det var for sent.