Hundre års utakt
norsk komponistforening feirer 100 år
Innbundet
Nynorsk
- Format: Innbundet
- Antall sider: 179
- Språk: Nynorsk
- Forlag/Utgiver: Grappa musikkforlag AS
- Nivå: Voksen
- EAN: 9788292598900
- Kom i salg: 12. sep. 2017
- Utgivelsesår: 2017
- Bidragsyter: Johnson, Geir (red) ; Norsk komponistforening ()
- Utgave nr.: 1
- Emnekategori: Komponister og låtskrivere
Tilbudspris
363,-
Ordinær pris
399,-
Hundre års utakt' - Norsk komponistforening feirer 100 år, også med bokutgivelse!
I Hundre års utakt møter du en rekke skribenter som har ulike innfallsvinkler til deler av denne historien. Selv om boken utgis i forbindelse med foreningens 100-års jubileum, er hovedfokuset likevel utviklingen i norsk musikkliv gjennom de siste 30 år.
I en tid der kunstnerne igjen går på barrikadene for å forsvare disposisjonsretten til eget arbeid, er det viktig å peke på den samfunnsformende
innsatsen de samme kunstnerne har stått for. Denne bokutgivelsen er på sett og vis et polemisk skrift: komponister arbeider ikke bare i sine studioer eller ved skrivebordet - de har også vært med på å utforme kunstpolitikk og en rekke av landets kunstinstitusjoner.
Redaktør Geir Johnson, komponist og mangeårig leder for Ultima-festivalen, gir et riss av nyere musikkhistorie sett fra komponistperspektiv. Hilde Holbæk Hanssen, en nestor i norsk musikkinformasjonsarbeid, beskriver de historiske prosessene bak utviklingen av en rekke institusjoner. Christian Eggen er selv komponist og en av landets fremste dirigenter, og skriver om møtet mellom komponisten, musikeren og partituret. Anders Beyer, direktør for Festspillene i Bergen, har fulgt norsk musikkliv tett siden 1990, og gir et tilbakeblikk på denne utviklingen, slik det så ut fra dansk hold. Hild Borchgrevink tar for seg forståelsen av det norske i en internasjonal kontekst, mens Nicholas Møllerhaug beskriver sin vei inn i den norske lydodysséen fra slutten av 1980-tallet.
Med boken følger også 25 utvalgte lydspor, utdrag av verk av i foreningens komponister som er skapt eller utgitt i løpet av disse 25 årene.
I Hundre års utakt møter du en rekke skribenter som har ulike innfallsvinkler til deler av denne historien. Selv om boken utgis i forbindelse med foreningens 100-års jubileum, er hovedfokuset likevel utviklingen i norsk musikkliv gjennom de siste 30 år.
I en tid der kunstnerne igjen går på barrikadene for å forsvare disposisjonsretten til eget arbeid, er det viktig å peke på den samfunnsformende
innsatsen de samme kunstnerne har stått for. Denne bokutgivelsen er på sett og vis et polemisk skrift: komponister arbeider ikke bare i sine studioer eller ved skrivebordet - de har også vært med på å utforme kunstpolitikk og en rekke av landets kunstinstitusjoner.
Redaktør Geir Johnson, komponist og mangeårig leder for Ultima-festivalen, gir et riss av nyere musikkhistorie sett fra komponistperspektiv. Hilde Holbæk Hanssen, en nestor i norsk musikkinformasjonsarbeid, beskriver de historiske prosessene bak utviklingen av en rekke institusjoner. Christian Eggen er selv komponist og en av landets fremste dirigenter, og skriver om møtet mellom komponisten, musikeren og partituret. Anders Beyer, direktør for Festspillene i Bergen, har fulgt norsk musikkliv tett siden 1990, og gir et tilbakeblikk på denne utviklingen, slik det så ut fra dansk hold. Hild Borchgrevink tar for seg forståelsen av det norske i en internasjonal kontekst, mens Nicholas Møllerhaug beskriver sin vei inn i den norske lydodysséen fra slutten av 1980-tallet.
Med boken følger også 25 utvalgte lydspor, utdrag av verk av i foreningens komponister som er skapt eller utgitt i løpet av disse 25 årene.