- Format: Innbundet
- Antall sider: 214
- Språk: Bokmål
- Forlag/Utgiver: Jan Freuchen
- Nivå: Voksen
- EAN: 9788293481331
- Kom i salg: 23. juli 2020
- Utgivelsesår: 2020
- Bidragsyter: Freuchen, Jan (for) ; Tenningen, Sigurd (for)
- Utgave nr.: 1
- Emnekategori: Kunst: tema og motiver
300,-
I løpet av 1900-tallet har kunsten gått fra å være en ekstravagant syssel for de få til å bli en integrert del av pedagogikken, terapien, byutviklingen og opplevelsesøkonomien. Boka undersøker dette sakskomplekset med utgangspunkt i Kristiansand, fra bybrannen i 1892 og fram til vedtaket om opprettelse av museumsbygget Kunstsilo i 2019. Sentralt i analysen står motsetningene mellom to dannelsesmakter: kunsten på den ene siden og fornøyelsesindustrien på den andre, representert ved henholdsvis Odderøya og Dyreparken.
Boka samler essays og dokumentasjonsmateriale fra fire utstillinger vist i Kristiansand Kunsthall i perioden 2012-2019. Serien har undersøkt hvordan rutenettet fungerer som strukturerende prinsipp i moderne byplanlegging og billedkunst («GOL: Etter rutenettet»), hvordan billedstrid og vandalisme har vært og stadig vekk er en sentral del av kunst-offentligheten («GOL II: Knust i offentlig rom»), hvordan kunsten inngår i et produktivt samspill med pedagogikken og de ulike teknikkene for menneskedannelse («GOL III: Juliusvariasjonene»), og til sist hvordan kunsten er blitt et kraftfullt spekulasjonsobjekt i arbeidet med byens fremtidige utforming («GOL IV: Prospektkabinettet»).
Boka samler essays og dokumentasjonsmateriale fra fire utstillinger vist i Kristiansand Kunsthall i perioden 2012-2019. Serien har undersøkt hvordan rutenettet fungerer som strukturerende prinsipp i moderne byplanlegging og billedkunst («GOL: Etter rutenettet»), hvordan billedstrid og vandalisme har vært og stadig vekk er en sentral del av kunst-offentligheten («GOL II: Knust i offentlig rom»), hvordan kunsten inngår i et produktivt samspill med pedagogikken og de ulike teknikkene for menneskedannelse («GOL III: Juliusvariasjonene»), og til sist hvordan kunsten er blitt et kraftfullt spekulasjonsobjekt i arbeidet med byens fremtidige utforming («GOL IV: Prospektkabinettet»).