- Format: Pocket
- Antall sider: 366
- Språk: Bokmål
- Forlag/Utgiver: Aschehoug
- Nivå: Voksen
- EAN: 9788215019437
- Kom i salg: 25. nov. 2011
- Utgivelsesår: 2011
- Bidragsyter: Iversen, Gunnar (for)
- Utgave nr.: 4
- Emnekategori: Film og kino, Fotografering og fotografier
519,-
«Norsk filmhistorie» er en samlet framstilling av den norske spillefilmens historie, fra produksjonen virkelig startet i 1911 og fram til i dag. Gunnar Iversen gir oss lange linjer, korte glimt, gode analyser og spennende fortellinger fra filmens verden. Vi får innblikk i sjangerutvikling, bransjeutfordringer, filmpolitikk og rammebetingelser, men i denne boka er det filmene selv som spiller hovedrollen.
Norsk film er inne i en spennende tid og har opplevd et stort løft de siste årene, fra publikum og bevilgende myndigheter, og i form av prestisjetunge priser i utlandet. Veien fram til dagens situasjon er imidlertid en spennende fortelling, full av overraskelser og skuffelser, glemte mesterverk og tider preget av motgang.
«Norsk filmhistorie er ein glimrande gjennomgang av hundre år med norsk film»
Alf Kjetil Walgermo, Vårt land
«[Gunnar Iversen] arbeider seg kløktig gjennom tiår for tiår, og veksler smidig mellom handlingsreferater, tendensanalyse og filmpolitikk. Iversen har en uanstrengt pedagogisk stil med rom for både kuriositeter og filmteoretiske referanser. Ja, boken vil egne seg like godt for den opplyste allmennhet som for studenter»
Ingunn Økland, Aftenposten
Norsk film er inne i en spennende tid og har opplevd et stort løft de siste årene, fra publikum og bevilgende myndigheter, og i form av prestisjetunge priser i utlandet. Veien fram til dagens situasjon er imidlertid en spennende fortelling, full av overraskelser og skuffelser, glemte mesterverk og tider preget av motgang.
«Norsk filmhistorie er ein glimrande gjennomgang av hundre år med norsk film»
Alf Kjetil Walgermo, Vårt land
«[Gunnar Iversen] arbeider seg kløktig gjennom tiår for tiår, og veksler smidig mellom handlingsreferater, tendensanalyse og filmpolitikk. Iversen har en uanstrengt pedagogisk stil med rom for både kuriositeter og filmteoretiske referanser. Ja, boken vil egne seg like godt for den opplyste allmennhet som for studenter»
Ingunn Økland, Aftenposten