Sjøfartsbygningen 1915-2019
- Format: Innbundet
- Antall sider: 155
- Språk: Bokmål
- Forlag/Utgiver: Forente Forlag AS
- Nivå: Voksen
- EAN: 9788282654562
- Kom i salg: 3. apr. 2019
- Utgivelsesår: 2019
- Tittel på originalspråk: Sjøfartsbygningen 1915-2019
- Bidragsyter: Blakkisrud, Dag (for) ; Johannessen, Finn Arne ()
- Utgave nr.: 1
- Emnekategori: Arkitektur: offentlige bygninger, Sosial- og kulturhistorie
Tilbudspris
455,-
Ordinær pris
499,-
Sjøfartsbygningen i Oslo er et resultat av én manns dristige plan: å samle hele sjøfartsnæringen til ett miljø. Med denne planen skapte Eivind Eckbo et kraftsenter for økonomisk utvikling og bidro til at shipping ble styrket som bærebjelke i norsk økonomi. Sjøfartsbygningen sto ferdig i 1915 som byens største og mest avanserte i sitt slag. De første leietakerne var rederier, skipsmeglere og Norges Handels- og Sjøfartstidende. Bak Sjøfartsbygningens murer har store planer blitt lagt, virksomheter blitt startet og bygget opp - noen til varig suksess, andre til undergang og konkurs. Her har eliten i næringsliv og politikk funnet sammen for å bidra til vekst og økonomi i den unge staten Norge, og denne boken forsøker å gi et bilde av Sjøfartsbygningen og dens byggherre.
Advokat Eivind Eckbo (1873-1966) var et eventyr av en personlighet. Han etablerte og eide en rekke bedrifter, var engasjert i kunst og vitenskap, landbruk, teknologi og pedagogikk. Han ble en av sin tids rikeste menn og stiftet legater med formål innen alle sine interessefelt. Eivind Eckbo hadde kontorer i Sjøfartsbygningen i over 50 år, og herfra drev han alt fra flyselskap og sporveisdrift, til landbruk og kunstsamling, hele tiden med fokus på samfunn, utvikling og mesenvirksomhet.
Advokat Eivind Eckbo (1873-1966) var et eventyr av en personlighet. Han etablerte og eide en rekke bedrifter, var engasjert i kunst og vitenskap, landbruk, teknologi og pedagogikk. Han ble en av sin tids rikeste menn og stiftet legater med formål innen alle sine interessefelt. Eivind Eckbo hadde kontorer i Sjøfartsbygningen i over 50 år, og herfra drev han alt fra flyselskap og sporveisdrift, til landbruk og kunstsamling, hele tiden med fokus på samfunn, utvikling og mesenvirksomhet.