Den nye store ølboka
- Format: Innbundet
- Antall sider: 256
- Språk: Bokmål
- Forlag/Utgiver: Pegasus Forlag AS
- Nivå: Voksen
- EAN: 9788244201223
- Kom i salg: 16. aug. 2013
- Utgivelsesår: 2013
- Tittel på originalspråk: The world atlas of beer
- Bidragsyter: Beaumont, Stephen (for) ; Webb, Tim (for) ; Moen, Rune R. (ove)
- Utgave nr.: 1
- Emnekategori: Mat og drikke: øl
Tilbudspris
409,-
Ordinær pris
449,-
De siste par tiårene har avdøde Michael Jacksons Den store ølboken oppnådd kultstatus både i Norge og internasjonalt. Innen den ble utsolgt for et par år siden hadde den solgt en million eksemplarer i originalutgaven og 13 000 i Norge. Den nye store ølboka har satt seg som mål å videreføre posisjonen som den fremste internasjonale ølbibelen. Tim Webb er som sin forgjenger Michael Jackson, en av verdens meste kjente ølskribenter og fremtredende i CAMRA (Campaign of Real Ale) i England. Stephen Beaumont har en tilsvarende posisjon fra sitt ståsted i Canada. I forordet retter de begge en stor takk og honnør til sin legendariske forgjenger og inspirasjonskilde Michael Jackson. Boka er rikt illustrert med en tiltalende design i stort format, og tar oss med på en fascinerende reise i ølets fotspor: Hvordan det har oppstått, om ulike ølsorter og om hvordan de drikkes og brukes rundt om i verden. Her fortelles om øl fra Skandinavia, Sentral-Europa Amerika, Asia og Afrika; om produksjonsmåter, drikkekulturer og bruk av øl til og i mat. Og ikke minst viser forfatterne hvordan småskalaøl har fått sin renessanse de senere årene, slik vi også kjenner utviklingen fra Norge.