Verdibasert klasseledelse
verdiene i overordnet del i praksis
- Format: Pocket
- Antall sider: 78
- Språk: Bokmål
- Forlag/Utgiver: Vigmostad & Bjørke AS
- Nivå: Voksen
- EAN: 9788245045482
- Kom i salg: 5. jan. 2024
- Utgivelsesår: 2024
- Bidragsyter: Ringereide, Karen Elise (for) ; Thomassen, Gunn Karin Anker (for)
- Utgave nr.: 1
- Emnekategori: Undervisingsferdigheter og -metoder, Undervisningsmetodikk og utdanningspolitikk
199,-
Verdier er noe vi definerer som viktigere, sannere og riktigere enn noe annet (Aadland mfl., 2006). I overordnet del av Læreplanverket for Kunnskapsløftet 2020 beskrives opplæringens verdigrunnlag.
Fellesverdiene for skolen er menneskeverdet identitet og kulturelt mangfold kritisk tenkning og etisk bevissthet skaperglede, engasjement og utforskertrang respekt for naturen og miljøbevissthet demokrati og medvirkning
Det foreligger en klar forventning om at alle som jobber i skolen, skal navigere etter disse verdiene og omgjøre dem fra uttrykte verdier til bruksverdier, altså synliggjøre dem i ord og handlinger. Verdiene må praktiseres for å bli gyldige. Økt verdibevissthet kan gi oss økt kunnskap, påvirke holdningene våre og støtte gode handlinger. I denne boka vil du få innspill til hvordan du kan jobbe helt konkret med dette i klasserommet.
Fellesverdiene for skolen er menneskeverdet identitet og kulturelt mangfold kritisk tenkning og etisk bevissthet skaperglede, engasjement og utforskertrang respekt for naturen og miljøbevissthet demokrati og medvirkning
Det foreligger en klar forventning om at alle som jobber i skolen, skal navigere etter disse verdiene og omgjøre dem fra uttrykte verdier til bruksverdier, altså synliggjøre dem i ord og handlinger. Verdiene må praktiseres for å bli gyldige. Økt verdibevissthet kan gi oss økt kunnskap, påvirke holdningene våre og støtte gode handlinger. I denne boka vil du få innspill til hvordan du kan jobbe helt konkret med dette i klasserommet.