- Format: Pocket
- Antall sider: 257
- Språk: Bokmål
- Forlag/Utgiver: Cappelen Damm AS
- Nivå: Voksen
- EAN: 9788276347326
- Utgivelsesår: 2006
- Bidragsyter: Knutsen, Hanne (for) ; Ørvig, Anne (for)
- Utgave nr.: 2
- Emnekategori: Undervisningsmetodikk og utdanningspolitikk
619,-
Her er boka med råd og vink for alle som skal tilrettelegge for framføringsprosjekter der barn og unge er aktører. Scenepresentasjon gir innføring i et bredt spekter av uttrykksformer, og viser med konkrete eksempler hvordan en kan administrere prosjekter der skapende arbeid er i fokus.
Skolens læreplan stiller elevene overfor krav om å kunne presentere stoff på forskjellige måter. Det angis kompetansemål for egne framføringer og for å vurdere presentasjoner av andre. For å følge opp dette, trenger lærere kunnskap om sceniske uttrykksformer og gode opplæringsstrategier for arbeid med dramatisk uttrykk.
Hvorfor er det sånn at noen står fram med ensformige og forutsigbare presentasjoner, mens andre imponerer med friskhet og kvalitet? Hvordan kan vi få bukt med mumling og forsagthet og medvirke til framføringer preget av innlevelse og scenisk trygghet?
Boka viser hvordan barn og unge kan lære å nå fram til et publikum på en god måte. Læreplanens krav er godt ivaretatt idet boka vektlegger tverrfaglig arbeid og belyser læring på mange områder.
Scenepresentasjon retter seg mot dem som har framføringsprosjekter som del av sitt arbeidsfelt, i skole eller fritidssammenheng. Studenter med drama som eget fag vil finne aktuelt teoristoff og få grundig innblikk i didaktiske refleksjoner.
Forfatterne er høgskolelektorer i drama, Hanne Knutsen ved Høgskolen Stord/ Haugesund, Anne Ørvig ved Høgskolen i Bergen. De har til sammen femti års erfaring fra undervisning i grunnskole og høgskole og har gitt ut flere bøker tidligere.
Skolens læreplan stiller elevene overfor krav om å kunne presentere stoff på forskjellige måter. Det angis kompetansemål for egne framføringer og for å vurdere presentasjoner av andre. For å følge opp dette, trenger lærere kunnskap om sceniske uttrykksformer og gode opplæringsstrategier for arbeid med dramatisk uttrykk.
Hvorfor er det sånn at noen står fram med ensformige og forutsigbare presentasjoner, mens andre imponerer med friskhet og kvalitet? Hvordan kan vi få bukt med mumling og forsagthet og medvirke til framføringer preget av innlevelse og scenisk trygghet?
Boka viser hvordan barn og unge kan lære å nå fram til et publikum på en god måte. Læreplanens krav er godt ivaretatt idet boka vektlegger tverrfaglig arbeid og belyser læring på mange områder.
Scenepresentasjon retter seg mot dem som har framføringsprosjekter som del av sitt arbeidsfelt, i skole eller fritidssammenheng. Studenter med drama som eget fag vil finne aktuelt teoristoff og få grundig innblikk i didaktiske refleksjoner.
Forfatterne er høgskolelektorer i drama, Hanne Knutsen ved Høgskolen Stord/ Haugesund, Anne Ørvig ved Høgskolen i Bergen. De har til sammen femti års erfaring fra undervisning i grunnskole og høgskole og har gitt ut flere bøker tidligere.