Filosofiske forsøk
om selvkritikk og selvbestemmelse - og tilpasnings ambivalens
- Format: Pocket
- Antall sider: 331
- Språk: Bokmål
- Forlag/Utgiver: Novus AS
- Nivå: Voksen
- EAN: 9788270998777
- Kom i salg: 24. feb. 2017
- Utgivelsesår: 2017
- Bidragsyter: Øfsti, Audun (for)
- Utgave nr.: 1
- Emnekategori: Filosofi: erkjennelsesteori og kunnskapsteori
410,-
Forfatterens forsøk har i stor grad karakter av anstrengelser for å formidle mellom teoretisk og praktisk filosofi, mellom vitenskapsteori og politisk filosofi. De fleste tekstene har på en eller annen måte å gjøre med erkjennelsens subjekt og objekt, og de komplikasjoner som oppstår når våre (vårt) kommunikasjonssamfunn så å si opptrer i begge posisjoner. Viktigst er nok likevel essayet «Hva hindrer fred/fredskultur?», med kommentarer til en viss mission(ær)-stil (à la School of Americas); inkludert Obama, godviljens mester og dronenes konge.
Filosofisk dreier det seg her om et sentralt punkt hos Kant, i første avsnitt av «Grund.legung zur Metaphysik der Sitten» (om moralens plass i fornuften), nemlig distink.sjonen mellom en (substansiell, innholds.messig) vilje til gode formål, og på den andre siden det formale krav som konstituerer en god vilje i Kants forstand: den universalistiske anerkjennelsen av likeverdighet, eller om man vil, kravet om ikke å gjøre unntak for seg selv. På mange hold er man i dag opptatt av å erstatte innholdsmessig ondt med innholdsmessig godt, men mangler for.ståelse for folkeretten og Kants formale poeng. Dette poenget har Obama neppe fattet, og heller ikke de som deler ut Nobels fredspris.
Filosofisk dreier det seg her om et sentralt punkt hos Kant, i første avsnitt av «Grund.legung zur Metaphysik der Sitten» (om moralens plass i fornuften), nemlig distink.sjonen mellom en (substansiell, innholds.messig) vilje til gode formål, og på den andre siden det formale krav som konstituerer en god vilje i Kants forstand: den universalistiske anerkjennelsen av likeverdighet, eller om man vil, kravet om ikke å gjøre unntak for seg selv. På mange hold er man i dag opptatt av å erstatte innholdsmessig ondt med innholdsmessig godt, men mangler for.ståelse for folkeretten og Kants formale poeng. Dette poenget har Obama neppe fattet, og heller ikke de som deler ut Nobels fredspris.