Performative innganger til undervisning
perspektiver på skapende læring med tverrfaglige tema
Pocket
Bokmål
- Format: Pocket
- Antall sider: 269
- Språk: Bokmål
- Forlag/Utgiver: Aschehoug
- Nivå: Voksen
- EAN: 9788215056746
- Kom i salg: 3. juli 2023
- Utgivelsesår: 2023
- Bidragsyter: Bjørnstad, Gunhild Brænne (red) ; Ellinggard, Stine (red)
- Utgave nr.: 1
- Emnekategori: Lærerutdanning, Undervisningsmetodikk og utdanningspolitikk
429,-
I denne antologien utforsker forfatterne performative innganger til undervisning, og mulighetene til skapende, estetisk arbeid med de tverrfaglige temaene demokrati og medborgerskap, folkehelse og livsmestring og bærekraftig utvikling i grunnskolen.
De performative inngangene til undervisning blir belyst gjennom vitenskapelige, fagfellevurderte kapitler, som undersøker innovative og nyskapende praksiser. Med ni skreddersydde praktiske undervisningsforløp med de tverrfaglige temaene for ulike klassetrinn, ønsker forfatterne å inspirere læreren til å prøve ut ulike performative innganger til undervisning. Gjennom metoder hentet hovedsakelig fra drama-/teaterfaget, er intensjonen å engasjere og motivere elevene.
Boken henvender seg til alle som studerer og jobber innenfor pedagogiske virksomheter, og som har interesse for performative, kunstneriske og estetiske læreprosesser.
Redaktører for boken er Gunhild Brænne Bjørnstad og Stine Nielsen Ellinggard. Øvrige bidragsytere er Karin Brunvathne Bjerkestrand, Bård Bjørknes, Mimesis Heidi Dahlsveen, Nanna Kathrine Edvardsen, Iselin Evensen, Rikke Gürgens Gjærum, Maryam Jaffar Ismail, Remi Johansen Hovda, Sara Birgitte Nesje Øfsti, Hege Østmo-Sæter Olsnes, Tiril Skårdal, Ine Mariel Solrød, Anna Stråtveit Songe-Møller, Kristine Storsve, Aud Berggraf Sæbø, Niels Peter Underland og Malin Kathrine Vik.
De performative inngangene til undervisning blir belyst gjennom vitenskapelige, fagfellevurderte kapitler, som undersøker innovative og nyskapende praksiser. Med ni skreddersydde praktiske undervisningsforløp med de tverrfaglige temaene for ulike klassetrinn, ønsker forfatterne å inspirere læreren til å prøve ut ulike performative innganger til undervisning. Gjennom metoder hentet hovedsakelig fra drama-/teaterfaget, er intensjonen å engasjere og motivere elevene.
Boken henvender seg til alle som studerer og jobber innenfor pedagogiske virksomheter, og som har interesse for performative, kunstneriske og estetiske læreprosesser.
Redaktører for boken er Gunhild Brænne Bjørnstad og Stine Nielsen Ellinggard. Øvrige bidragsytere er Karin Brunvathne Bjerkestrand, Bård Bjørknes, Mimesis Heidi Dahlsveen, Nanna Kathrine Edvardsen, Iselin Evensen, Rikke Gürgens Gjærum, Maryam Jaffar Ismail, Remi Johansen Hovda, Sara Birgitte Nesje Øfsti, Hege Østmo-Sæter Olsnes, Tiril Skårdal, Ine Mariel Solrød, Anna Stråtveit Songe-Møller, Kristine Storsve, Aud Berggraf Sæbø, Niels Peter Underland og Malin Kathrine Vik.