- Format: Pocket
- Antall sider: 282
- Språk: Bokmål
- Forlag/Utgiver: Cappelen Damm AS
- Nivå: Voksen
- EAN: 9788202774912
- Kom i salg: 23. mai 2023
- Utgivelsesår: 2023
- Tittel på originalspråk: Uten fasit
- Bidragsyter: Brandt, Øyvind (for)
- Utgave nr.: 1
- Emnekategori: Lærerutdanning, Undervisningsmetodikk og utdanningspolitikk
459,-
Uten fasit – en bok om folkehøgskolepedagogisk tenkning gir en innføring i hvordan man kan realisere folkehøgskolens personlige, faglige og demokratiske danningsideal.
Boka er rik på eksempler fra hverdagen i folkehøgskolen. Forfatteren presenterer først det han mener utgjør kjernen i folkehøgskolepedagogikk. Så viser han til ulike metoder og dialogverktøy som læreren og skolen kan ta i bruk, hvor viktig det er med god internkommunikasjon på skolene og hvilke yrkesetiske dilemmaer personalet på en internatbasert skole kan oppleve. Bokas siste kapitler henvender seg også til lederne og argumenterer for hvordan man bør lede en folkehøgskole i tråd med dette særegne skoleslagets verdigrunnlag.
Målet med boka er å bidra til å gi nye lærere og andre ansatte i den norske folkehøgskolen en innføring i skoleslagets danningstradisjon og demokratiske og dialogbaserte virksomhet. Forfatteren ønsker å inspirere lærerne til å ta gode pedagogiske valg i møte med elever som er i en utviklende overgangsfase mellom ungdom og voksne.
Boka er rik på eksempler fra hverdagen i folkehøgskolen. Forfatteren presenterer først det han mener utgjør kjernen i folkehøgskolepedagogikk. Så viser han til ulike metoder og dialogverktøy som læreren og skolen kan ta i bruk, hvor viktig det er med god internkommunikasjon på skolene og hvilke yrkesetiske dilemmaer personalet på en internatbasert skole kan oppleve. Bokas siste kapitler henvender seg også til lederne og argumenterer for hvordan man bør lede en folkehøgskole i tråd med dette særegne skoleslagets verdigrunnlag.
Målet med boka er å bidra til å gi nye lærere og andre ansatte i den norske folkehøgskolen en innføring i skoleslagets danningstradisjon og demokratiske og dialogbaserte virksomhet. Forfatteren ønsker å inspirere lærerne til å ta gode pedagogiske valg i møte med elever som er i en utviklende overgangsfase mellom ungdom og voksne.