Steg for steg i praksis
en kasusstudie
Skriftserien Klasseromsforskning
- Format: Pocket
- Antall sider: 109
- Språk: Bokmål
- Forlag/Utgiver: Vigmostad & Bjørke AS
- Nivå: Voksen
- Serienavn: Skriftserien Klasseromsforskning
- Serienummer: 12
- EAN: 9788251918206
- Utgivelsesår: 2002
- Bidragsyter: Heggli, Tone Merete (for) ; Ragnheiður Karlsdóttir (med)
- Utgave nr.: 1
- Emnekategori: Undervisningsmetodikk og utdanningspolitikk
185,-
Innledning
Metode
Forskningsprosessen
Steg for steg som kasusstudie
Datainnsamling
Utvikling av kategorier
Beskrivelse av konteksten
Steg for steg som verktøy i skolens sosiale læreplan
Utvikling av .vi-følelse.
Den fysiske arenaen og klassen som kontekst
Verktøy
Medierende handlinger med verktøy
Egenskaper ved medierende handling
Avslutning
Språket som verktøy
Høyere mentale funksjoner
Fra språk til tanke
Illustrasjoner: indre tale
Ikke-verbal kommunikasjon
Diskusjon
Transformasjon
Det moralske bakteppet: Transformasjon av opplæringsmateriellet
Fagdidaktisk kunnskap: Transformasjon av Gretes fagkunnskap
Det pedagogiske resonnementet
Diskusjon
Stillasbygging
Den nærmeste utviklingssone
Stillasbygging
Illustrasjoner
Diskusjon
Avsluttende kommentarer
Hensikten med Skriftserien Klasseromsforskning er å presentere eksempler på forskning som kan gi en dypere forståelse av ulik undervisningspraksis i klasserommet. Klasseromsforskningen belyser viktige og komplekse prosesser innen utdanningssystemet som ofte er usynlige. Det er derfor viktig at en stadig får ny viten om disse prosessene.
Metode
Forskningsprosessen
Steg for steg som kasusstudie
Datainnsamling
Utvikling av kategorier
Beskrivelse av konteksten
Steg for steg som verktøy i skolens sosiale læreplan
Utvikling av .vi-følelse.
Den fysiske arenaen og klassen som kontekst
Verktøy
Medierende handlinger med verktøy
Egenskaper ved medierende handling
Avslutning
Språket som verktøy
Høyere mentale funksjoner
Fra språk til tanke
Illustrasjoner: indre tale
Ikke-verbal kommunikasjon
Diskusjon
Transformasjon
Det moralske bakteppet: Transformasjon av opplæringsmateriellet
Fagdidaktisk kunnskap: Transformasjon av Gretes fagkunnskap
Det pedagogiske resonnementet
Diskusjon
Stillasbygging
Den nærmeste utviklingssone
Stillasbygging
Illustrasjoner
Diskusjon
Avsluttende kommentarer
Hensikten med Skriftserien Klasseromsforskning er å presentere eksempler på forskning som kan gi en dypere forståelse av ulik undervisningspraksis i klasserommet. Klasseromsforskningen belyser viktige og komplekse prosesser innen utdanningssystemet som ofte er usynlige. Det er derfor viktig at en stadig får ny viten om disse prosessene.