- Format: Pocket
- Antall sider: 187
- Språk: Bokmål
- Forlag/Utgiver: Aschehoug
- Nivå: Voksen
- EAN: 9788215051871
- Kom i salg: 24. juni 2021
- Utgivelsesår: 2021
- Bidragsyter: Wolf, Kristin Danielsen (for)
- Utgave nr.: 1
- Emnekategori: Førskoler og barnehager
479,-
Boken belyser barns lek og samspill på ulike måter. I første del løfter Kristin Danielsen Wolf frem perspektiver og tilnærminger til fenomenet lek og lekens egenverdi som et vesentlig kjennetegn ved barns væremåter og uttrykksformer. I boken fremheves også vilkår for barns lek og samspill i ulike kontekster og pedagogiske miljøer i barnehagen, som de mellommenneskelige, organisatoriske og fysiske omgivelsene. Barnehagepersonalets betydning og muligheter er svært viktige, skal man skape et frodig, lekende og samspillende miljø.
Forfatteren har nærhet til feltet og viser god forståelse for barns utforsking og lek i sin bruk av observasjoner og praksisfortellinger fra barnehagelivet. Barna blir synliggjort som aktive deltakere og medskapere i hverdagslivet i barnehagen. I bokens siste del blir oppmerksomheten rettet mot refleksjon og pedagogisk grunnsyn. Det blir også viet plass til teamet pedagogisk dokumentasjon som arbeidsmåte for å styrke kvaliteter ved barns hverdagsliv i barnehagen.
Boken er basert på et forskningsprosjekt i barnehagefeltet og retter seg mot fagmiljø og studenter i barnehagelærerutdanningen, samt personalet i barnehagefeltet.
Forfatteren har nærhet til feltet og viser god forståelse for barns utforsking og lek i sin bruk av observasjoner og praksisfortellinger fra barnehagelivet. Barna blir synliggjort som aktive deltakere og medskapere i hverdagslivet i barnehagen. I bokens siste del blir oppmerksomheten rettet mot refleksjon og pedagogisk grunnsyn. Det blir også viet plass til teamet pedagogisk dokumentasjon som arbeidsmåte for å styrke kvaliteter ved barns hverdagsliv i barnehagen.
Boken er basert på et forskningsprosjekt i barnehagefeltet og retter seg mot fagmiljø og studenter i barnehagelærerutdanningen, samt personalet i barnehagefeltet.