Skolebiblioteket
læring og leseglede i grunnskolen
- Format: Pocket
- Antall sider: 181
- Språk: Bokmål
- Forlag/Utgiver: Cappelen Damm AS
- Nivå: Voksen
- EAN: 9788202587802
- Kom i salg: 13. mars 2018
- Utgivelsesår: 2018
- Tittel på originalspråk: Skolebiblioteket
- Bidragsyter: Hjellup, Line Hansen (for) ; Håland, Anne (for) ; Pihl, Joron (for) ; Svingen, Arne (for) ; Hjellup, Line Hansen (red) ; Bergli, Rolf Steinar ()
- Utgave nr.: 2
- Emnekategori: Bibliotek-og informasjonstjenester, Pedagogikk
419,-
Hvorfor er skolebiblioteket viktig og hvilken rolle bør det ha i skolen? Skolebiblioteket. Læring og leseglede i grunnskolen er en bok som forklarer hvorfor skolebiblioteket bør være en sentral del av den pedagogiske virksomheten i enhver skole. Denne boka vil bevisstgjøre deg som lærer, lærerstudent eller skolebibliotekar på gevinstene ved å gi skolebiblioteket en sentral posisjon i leseopplæringen. Boka er fylt med gode, praktiske eksempler på hvordan man legger til rette for læring og leseglede gjennom aktiv bruk av skolebiblioteket.
Skolebiblioteket. Læring og leseglede i grunnskolen viser hvordan helhetlig tenkning rundt lesing og skolebibliotek må være prioritert i hele skolestrukturen, fra pedagog til skoleeier. Dette gir resultater som ikke bare gir gode lesere, men som på sikt også vil bidra til reflekterte, demokratiske borgere.
Gjennom både teoretiske og praktiske tilnærminger understreker forfatterne betydningen av tett samarbeid mellom pedagoger og skolebibliotekarer. På ulike måter viser forfatterne viktigheten av leseglede og hvordan man kan arbeide målrettet og systematisk for å stimulere til lesing og leselyst.
Boka er skrevet for lærerstudenter og lærere, samt for folkebibliotekarer, skolebibliotekarer og rektorer.
Skolebiblioteket. Læring og leseglede i grunnskolen viser hvordan helhetlig tenkning rundt lesing og skolebibliotek må være prioritert i hele skolestrukturen, fra pedagog til skoleeier. Dette gir resultater som ikke bare gir gode lesere, men som på sikt også vil bidra til reflekterte, demokratiske borgere.
Gjennom både teoretiske og praktiske tilnærminger understreker forfatterne betydningen av tett samarbeid mellom pedagoger og skolebibliotekarer. På ulike måter viser forfatterne viktigheten av leseglede og hvordan man kan arbeide målrettet og systematisk for å stimulere til lesing og leselyst.
Boka er skrevet for lærerstudenter og lærere, samt for folkebibliotekarer, skolebibliotekarer og rektorer.