- Format: Pocket
- Antall sider: 117
- Språk: Bokmål
- Forlag/Utgiver: Cappelen Damm AS
- Nivå: Voksen
- EAN: 9788249608928
- Utgivelsesår: 2004
- Bidragsyter: Brodin, Marianne (for) ; Hylander, Ingrid (for) ; Sunde, Bodil (ove)
- Utgave nr.: 1
- Emnekategori: Barne- og utviklingspsykologi, Førskoler og barnehager
419,-
Dette er en bok for deg som er nysgjerrig på hva barns følelsesmessige uttrykk betyr, og som ønsker å reflektere over dine egne holdninger og din egen atferd overfor barn. Boka er skrevet for førskolelærerstudenter, førskolelærere, psykologer og andre som arbeider med barn i alderen 0-6 år.
Barn viser tidlig medfølelse for andre og utvikler også sin egen evne til å bli venner igjen etter konflikter, men ikke alltid på den måten vi voksne forventer. For barn er følelsene i fokus. Det daglige følelsesmessige samspillet med omgivelsene er grunnlaget for barns utvikling av selvfølelse, sosial kompetanse og empati. Boka er skrevet med bakgrunn i affektteori og selvpsykologi. Forfatterne bruker mange morsomme og belysende eksempler fra samspillet barnehagebarn i mellom og fra kommunikasjonen mellom førskolelærer og barn. Hensikten med boka er å vekke nysgjerrighet omkring hva barns følelsesmessige uttrykk betyr og å stimulere til refleksjon over egne uttrykk og holdninger overfor barn.
Barn viser tidlig medfølelse for andre og utvikler også sin egen evne til å bli venner igjen etter konflikter, men ikke alltid på den måten vi voksne forventer. For barn er følelsene i fokus. Det daglige følelsesmessige samspillet med omgivelsene er grunnlaget for barns utvikling av selvfølelse, sosial kompetanse og empati. Boka er skrevet med bakgrunn i affektteori og selvpsykologi. Forfatterne bruker mange morsomme og belysende eksempler fra samspillet barnehagebarn i mellom og fra kommunikasjonen mellom førskolelærer og barn. Hensikten med boka er å vekke nysgjerrighet omkring hva barns følelsesmessige uttrykk betyr og å stimulere til refleksjon over egne uttrykk og holdninger overfor barn.