Rett blikket mot Finland
fire store og kostnadseffektive ideer for skoleutvikling
Skoleledelse som virker
- Format: Pocket
- Antall sider: 120
- Språk: Bokmål
- Forlag/Utgiver: Cappelen Damm AS
- Nivå: Voksen
- Serienavn: Skoleledelse som virker
- EAN: 9788202580346
- Kom i salg: 8. mars 2018
- Utgivelsesår: 2018
- Tittel på originalspråk: FinnishED leadership
- Bidragsyter: Sahlberg, Pasi (for) ; Goveia, Ingvill Christina (ove)
- Utgave nr.: 1
- Emnekategori: Pedagogikk
329,-
Hvordan skape de beste forutsetninger for læring?
En skole og et utdanningssystem som har elevens behov i sentrum, har betydelig større mulighet for å lykkes. I finsk skole legges det vekt på å undervise i kunnskap og ferdigheter som vil gjøre elevene til gode samfunnsborgere. Dette er ikke alltid målbare størrelser, men for eksempel evne til samarbeid, problemløsning, lek og kreativitet.
I boken Rett blikket mot Finland utdypes denne tematikken, og forfatteren presenterer praktiske tips og idéer til videreutvikling av undervisningen. Målsettingen er ikke at andre utdanningssystemer skal kopiere den finske skolen, men heller å inspirere til å fokusere på elevens behov i eget utdanningssystem. Innen ethvert utdanningssystem vil det være relevant å stille spørsmålet: Hvordan skapes de beste forutsetningene for læring?
Målgruppen for boken er ledere i oppvekst- og utdanningssektoren, lærere, leder- og lærerutdannere samt alle andre med interesse for utdanningsfeltet.
En skole og et utdanningssystem som har elevens behov i sentrum, har betydelig større mulighet for å lykkes. I finsk skole legges det vekt på å undervise i kunnskap og ferdigheter som vil gjøre elevene til gode samfunnsborgere. Dette er ikke alltid målbare størrelser, men for eksempel evne til samarbeid, problemløsning, lek og kreativitet.
I boken Rett blikket mot Finland utdypes denne tematikken, og forfatteren presenterer praktiske tips og idéer til videreutvikling av undervisningen. Målsettingen er ikke at andre utdanningssystemer skal kopiere den finske skolen, men heller å inspirere til å fokusere på elevens behov i eget utdanningssystem. Innen ethvert utdanningssystem vil det være relevant å stille spørsmålet: Hvordan skapes de beste forutsetningene for læring?
Målgruppen for boken er ledere i oppvekst- og utdanningssektoren, lærere, leder- og lærerutdannere samt alle andre med interesse for utdanningsfeltet.