Nettbutikk for bedrifter og skoler

Problembasert læring for studenter og lærere

introduksjon til PBL og studentaktive læringsformer

Pocket
Bokmål
Problembasert læring for studenter og lærere
Problembasert læring for studenter og lærere
  • Forfatter: Roar C. Pettersen
  • Format: Pocket
  • Antall sider: 143
  • Språk: Bokmål
  • Forlag/Utgiver: Aschehoug
  • Nivå: Voksen
  • EAN: 9788215028804
  • Kom i salg: 1. sep. 2017
  • Utgivelsesår: 2017
  • Bidragsyter: Pettersen, Roar C. (for)
  • Utgave nr.: 2
  • Emnekategori: Studie- og læringsferdigheter: generelt, Undervisningsmetodikk og utdanningspolitikk
Se flere produktegenskaper
439,-

Kjøp på nett

Problembasert læring for studenter og lærere gir en grundig innføring i PBL-modellens pedagogiske og læringspsykologiske grunnlag og viser hvordan man legger til rette for PBL i praksis. Videre drøfter den student- og lærerrollen i problembaserte læringsmiljøer og ser nærmere på noen typiske utfordringer studenter og lærere gjerne møter når de følger metoden De sju trinnene i arbeidet med PBL- og caseoppgaver.
Problembasert læring (PBL) er en pedagogisk idé, modell og metode som de siste 25 årene har fått stor utbredelse internasjonalt, både på høgskoler, universiteter, videregående skoler og på grunnskolenivå. I PBL arbeider studentene i grupper med utgangspunkt i virkelighetsnære oppgaver og anvender en problemløsende arbeidsmåte med lærer som veileder for å tilegne seg fagets kunnskapsbase. Dette kjennetegnet - problemet først - står sentralt i PBL.

Boka drøfter hvordan PBL og beslektede studentaktive læringsformer som casemetodikk og prosjektpedagogikk kan styrke fleksible og studentaktive læringsmiljøer. Den redegjør også for hvordan studentaktiviserende læringsformer fremmer dybdelæring og evne til å styre egen læring.

Med denne reviderte utgaven ønsker forfatteren også å bidra til diskusjonen om hvordan bruk av digitale verktøy og medier kan styrke potensialet til disse modellene i teknologirike læringsomgivelser.

Roar C. Pettersen er dosent emeritus ved Pedagogisk utviklings- og læringssenter (PULS), Høgskolen i Østfold. Han har tidligere gitt ut bøker på Universitetsforlaget med hovedtemaene problembasert læring, kvalitetslæring i høgere utdanning og veiledning i praksis.