Pedagogisk veiledning
metoder og tilnærmingsmåter
Pocket
Bokmål
- Format: Pocket
- Antall sider: 96
- Språk: Bokmål
- Forlag/Utgiver: Vigmostad & Bjørke AS
- Nivå: Voksen
- EAN: 9788278416983
- Kom i salg: 12. sep. 2019
- Utgivelsesår: 2011
- Tittel på originalspråk: Pedagogisk veiledning
- Bidragsyter: Høihilder, Eli Kari (red) ; Olsen, Knut-Rune (red) ; Kongstein, Casper ()
- Utgave nr.: 1
- Emnekategori: Pedagogikk
219,-
Boka beskriver metoder og tilnærmingsmåter med bakgrunn i ulike veiledningstradisjoner og teorier om pedagogisk veiledning. Hovedvekten er lagt på det metodiske aspektet, og heftet gir praktiske eksempler og reiser aktuelle problemstillinger med sikte på å bidra til refleksjon, problemløsing og læring. Enkelte av kapitlene bygger på boka «Veiledning av nye lærere i skole og barnehage» (Høihilder og Olsen 2010). Kapitlene er omarbeidet eller nyskrevet for å rette seg mot det brede miljøet som arbeider med pedagogisk veiledning. INNHOLD: - Spørsmålstyper og kommunikasjon, Eli Kari Høihilder - Reflekterende veiledning, Knut-Rune Olsen - Mesterlære, Per Trondsen - Didaktisk relasjonstenkning som metaperspektiv, Hanne Lund-Kristensen - Faglige nettverksgrupper, Knut-Rune Olsen - Reflekterende team, Knut-Rune Olsen - Observasjon og veiledning, Tony Burner - Mikrolæring, Roar Engh - Gestaltveiledning, Per Trondsen - Dialogbasert gruppeveiledning, Kirsten Sivertsen Worum - Coaching, Eli Kari Høihilder - Løsningsfokusert tilnærming (LØFT), Vivian M. Luth-Hansen og Eli Kari Høihilder - Tegning som verktøy i veiledning, Kirsten Sivertsen Worum - Logg og blogg, Anne-Eliasbeth Utklev og Tor Arne Wølner - SØT-modellen: Fokus på endring, handling og mestring, Kjartan S. Kversøy Dette er en bok for alle som arbeider med veiledning i lærerutdanningen, i tillegg til praksislærere, skoleledere og lærere i skole og barnehage som ønsker å utvikle sine veiledningsstrategier ut fra teoretiske og praktiske problemstillinger i yrkeshverdagen. Heftet tar også sikte på å inspirere til bruk av kollegaveiledning i skoler og barnehager.