- Format: Pocket
- Antall sider: 165
- Språk: Bokmål
- Forlag/Utgiver: Gyldendal Norsk Forlag AS
- Nivå: Voksen
- EAN: 9788205508491
- Kom i salg: 17. jan. 2018
- Utgivelsesår: 2018
- Tittel på originalspråk: The new imperatives of educational change
- Bidragsyter: Shirley, Dennis (for) ; Sjøbu, Ane (ove)
- Utgave nr.: 1
- Emnekategori: Utdanningssystemer og -strukturer
449,-
Denne boka er et kamprop.
Dennis Shirley har studert ulike lands skolesystemer inngående, og i denne boka presenterer han erfaringer herfra om arbeid med endring av skolen. Denne innsikten gir leserne ny forståelse av skolen i Norge.
Forfatteren mener at mange land har ført en feilslått utdanningspolitikk. Ideer om måling av læringsresultater, standardisert testing og sammenligninger mellom skolesystemer har blitt tatt i bruk uten at det har vært tatt tilstrekkelig hensyn til forskjeller i kultur og tradisjoner.
Opp mot denne utdanningspolitikken trekker Dennis Shirley fram nye perspektiver for endring i skolen, der integritet, mening, trivsel, mestring og vekst vektlegges sterkere. Denne kunnskapsrike og tankevekkende drøftingen er et viktig bidrag i debatten om hvilken skole vi skal ha i framtida.
Boka henvender seg til studenter i lærerutdanning, lærere og skoleledere.
Dennis Shirley har studert ulike lands skolesystemer inngående, og i denne boka presenterer han erfaringer herfra om arbeid med endring av skolen. Denne innsikten gir leserne ny forståelse av skolen i Norge.
Forfatteren mener at mange land har ført en feilslått utdanningspolitikk. Ideer om måling av læringsresultater, standardisert testing og sammenligninger mellom skolesystemer har blitt tatt i bruk uten at det har vært tatt tilstrekkelig hensyn til forskjeller i kultur og tradisjoner.
Opp mot denne utdanningspolitikken trekker Dennis Shirley fram nye perspektiver for endring i skolen, der integritet, mening, trivsel, mestring og vekst vektlegges sterkere. Denne kunnskapsrike og tankevekkende drøftingen er et viktig bidrag i debatten om hvilken skole vi skal ha i framtida.
Boka henvender seg til studenter i lærerutdanning, lærere og skoleledere.