- Format: Pocket
- Antall sider: 270
- Språk: Bokmål
- Forlag/Utgiver: Fagbokforlaget Akademisk
- Nivå: Voksen
- EAN: 9788245017878
- Kom i salg: 10. sep. 2019
- Utgivelsesår: 2019
- Bidragsyter: Aune, Helga (for)
- Utgave nr.: 1
- Emnekategori: Førskoler og barnehager, Kjønnspsykologi
509,-
Læringsmulighetene i barnehage og skole må være like for jenter og gutter. Denne boken handler om hvordan lærere i barnehage og grunnskole kan arbeide for at dette skal bli en realitet.
I boken forklares det juridiske regelverket som skal sikre like læringsmuligheter for jenter og gutter i tråd med reglene i barnehageloven og opplæringsloven. I tillegg kobles juss og pedagogikk sammen. Forfatteren viser gjennom praktiske eksempler, koblet til læreplanen og rammeplanen, hvordan pedagogikken kan utformes for å sikre like læringsmuligheter i den praktiske barnehage- og grunnskolehverdagen. Styrer, rektor og lærere er sammen med foreldrene ansvarlige for å sikre at alle barn får like læringsmuligheter uavhengig av kjønn. Dette forutsetter at de kjenner reglene og forstår hvordan tradisjonelle kjønnsrollemønstre kan resultere i ulike læringsmuligheter. Forventninger og hvordan det tilrettelegges for læring, kan åpne eller stenge for like læringsmuligheter.
Dette er en lærebok for barnehage- og grunnskolelærerstudenter, praksisfeltet og ledere i utdanningssektoren. Boken har illustrasjoner og praktiske eksempler som kan benyttes i gruppe- og avdelingsarbeid og på foreldremøter. Tilsynsmyndigheter kan også ha nytte av den, og den kan være av interesse for foreldre.
Høyoppløst bilde
Bla i boken
Helga Aune, cand.jur. og ph.d., er førsteamanuensis II i utdanningsrett ved Juridisk fakultet, Universitetet i Oslo. Fra 2014 har hun arbeidet som advokat og direktør i advokatfirmaet PwC AS. Hun er utvalgsleder for NOU om ny universitets- og høyskolelov.
I boken forklares det juridiske regelverket som skal sikre like læringsmuligheter for jenter og gutter i tråd med reglene i barnehageloven og opplæringsloven. I tillegg kobles juss og pedagogikk sammen. Forfatteren viser gjennom praktiske eksempler, koblet til læreplanen og rammeplanen, hvordan pedagogikken kan utformes for å sikre like læringsmuligheter i den praktiske barnehage- og grunnskolehverdagen. Styrer, rektor og lærere er sammen med foreldrene ansvarlige for å sikre at alle barn får like læringsmuligheter uavhengig av kjønn. Dette forutsetter at de kjenner reglene og forstår hvordan tradisjonelle kjønnsrollemønstre kan resultere i ulike læringsmuligheter. Forventninger og hvordan det tilrettelegges for læring, kan åpne eller stenge for like læringsmuligheter.
Dette er en lærebok for barnehage- og grunnskolelærerstudenter, praksisfeltet og ledere i utdanningssektoren. Boken har illustrasjoner og praktiske eksempler som kan benyttes i gruppe- og avdelingsarbeid og på foreldremøter. Tilsynsmyndigheter kan også ha nytte av den, og den kan være av interesse for foreldre.
Høyoppløst bilde
Bla i boken
Helga Aune, cand.jur. og ph.d., er førsteamanuensis II i utdanningsrett ved Juridisk fakultet, Universitetet i Oslo. Fra 2014 har hun arbeidet som advokat og direktør i advokatfirmaet PwC AS. Hun er utvalgsleder for NOU om ny universitets- og høyskolelov.