Les mindre - forstå mer!
strategier for lesing av fagtekster : 8.-13. trinn
- Format: Pocket
- Antall sider: 354
- Språk: Bokmål
- Forlag/Utgiver: Gyldendal Norsk Forlag AS
- Nivå: Voksen
- EAN: 9788205425170
- Kom i salg: 27. aug. 2012
- Utgivelsesår: 2012
- Tittel på originalspråk: Les mindre - forstå mer!
- Bidragsyter: Brevik, Lisbeth Myklebostad (for) ; Gunnulfsen, Ann Elisabeth (for)
- Utgave nr.: 2
- Emnekategori: Lese- og skriveferdigheter, Undervisningsmetodikk og utdanningspolitikk, Videregående skoler
549,-
Hvordan leser dine elever? Mange elever på ungdomstrinnet og i videregående skole leser hele teksten, fra første til siste ord - systematisk og lineært - eller de gir opp underveis.
I denne boka viser Lisbeth M. Brevik og Ann Elisabeth Gunnulfsen alternative måter å lese på, avhengig av hensikten med lesingen og hvilken sjanger elevene skal lese.Når elevene planlegger egen lesing og forbereder seg, øker sjansen for at de forstår mer av det de leser. Forståelse er et resultat av leseprosessen og bruk av lesestrategier både før, under og etter lesing. Forfatterne viser hvordan du kan hjelpe elevene til å lese effektivt. Du kan modellere ulike lesestrategier for elevene, og gjøre dem oppmerksomme på egen leseprosess. Dette resulterer i at de kan lese mindre men forstå mer!
I denne boka viser Lisbeth M. Brevik og Ann Elisabeth Gunnulfsen alternative måter å lese på, avhengig av hensikten med lesingen og hvilken sjanger elevene skal lese.Når elevene planlegger egen lesing og forbereder seg, øker sjansen for at de forstår mer av det de leser. Forståelse er et resultat av leseprosessen og bruk av lesestrategier både før, under og etter lesing. Forfatterne viser hvordan du kan hjelpe elevene til å lese effektivt. Du kan modellere ulike lesestrategier for elevene, og gjøre dem oppmerksomme på egen leseprosess. Dette resulterer i at de kan lese mindre men forstå mer!