Nettbutikk for bedrifter og skoler

Læring i et Vygotsky-perspektiv

muligheter og konsekvenser for opplæringen

Pocket
Engelsk
Læring i et Vygotsky-perspektiv
Læring i et Vygotsky-perspektiv
  • Format: Pocket
  • Antall sider: 242
  • Språk: Engelsk
  • Forlag/Utgiver: Cappelen Damm AS
  • Nivå: Voksen
  • EAN: 9788202811501
  • Kom i salg: 3. juli 2023
  • Utgivelsesår: 2023
  • Tittel på originalspråk: Læring i et Vygotsky-perspektiv
  • Bidragsyter: Faldet, Ann-Cathrin (red) ; Skrefsrud, Thor-André (red) ; Somby, Hege Merete (red)
  • Utgave nr.: 6
  • Emnekategori: Pedagogikk
Se flere produktegenskaper
398,-

Kjøp på nett

Denne boken er tilgjengelig i en gratis open access-utgave på noasp.no.


Læring i et Vygotsky-perspektiv
viser hvordan Lev Vygotskys (1896–1934) sosiokulturelle perspektiver på læring og utdanning på ulike måter kan bidra til å skjerpe blikket for hva god opplæring kan være i barnehage og skole. Vygotskys ideer er en viktig referanseramme for dagens pedagogiske tenkning og utgjør et sentralt perspektiv innenfor utdanningsfeltet. Samtidig er det vanskelig å overse den markante forskjellen mellom det sosiokulturelle perspektivet og samtidens standardisering av utdanning, drevet frem globalt av politikere og utdanningsreformatorer.


Antologien bidrar til en dypere forståelse av hvordan sosiokulturelle perspektiver kan gi «muligheter og konsekvenser for opplæringen». Kapitlene i boken er på ulike måter inspirert av Vygotskys pedagogiske tenkning og bruker den aktivt og viderefører den inn i nye forskningsprosjekter i møte med nye forsknings- og praksisfelt innenfor barnehage, skole og lærerutdanning.


Boken henvender seg til forskere, lærerutdannere, lærere, studenter og andre som interesserer seg for sosiokulturelle læringsprosesser i utdanning.


Kapitlene er skrevet av en rekke fagfolk fra ulike nasjonale og internasjonale institusjoner. Redaktørene er tilknyttet Fakultet for lærerutdanning og pedagogikk ved Høgskolen i Innlandet og Institutt for samiske lærerutdanninger ved Sámi allaskuvla. Ann-Cathrin Faldet er førsteamanuensis i pedagogikk, Thor-André Skrefsrud er professor i pedagogikk, og Hege Merete Somby er førsteamanuensis i pedagogikk.