Kroppsøving i praksis
læreplanbegreper, klasseledelse og undervisningsmetoder
- Format: Pocket
- Antall sider: 230
- Språk: Bokmål
- Forlag/Utgiver: Aschehoug
- Nivå: Voksen
- EAN: 9788215063744
- Kom i salg: 18. jan. 2024
- Utgivelsesår: 2024
- Bidragsyter: Røynesdal, Øystein Bue (red) ; Thorjussen, Ingfrid Mattingsdal (red)
- Utgave nr.: 1
- Emnekategori: Læremidler: kroppsøving, Undervisning i et spesifikt fag
399,-
I denne boken kobler forfatterne utøvelsen av kroppsøvingsfaget og forskning tettere sammen, i lys av tre temaområder: læreplanbegreper, klasseledelse og undervisningsmetoder.
Formålet med boken er å bidra til utvikling av undervisningspraksiser som sikrer god opplæring i faget for alle elever, både i nåværende og i fremtidige læreplaner. Forfatterne synliggjør forskningsarbeidets relevans og anvendbarhet i lys av Fagfornyelsen (LK20), der det blant annet presenteres konkrete teorier, modeller eller empiri som kan skape fornying av undervisnings- og ledelsespraksis i faget.
Et viktig poeng med boken er også å fremheve hvordan de tre temaområdene er koblet tett sammen. Skal kroppsøvingslærere for eksempel lykkes i å ta i bruk mer elevsentrerte tilnærminger i faget trenger vi bred kompetanse om undervisningsmetoder, god forståelse for ulike ledelsespraksiser og evne til å variere hvilke typer spørsmål vi stiller til elevene når vi veileder dem.
Målgruppe for boken er studenter i grunnskolelærerutdanningen (GLU) eller lærerutdanning i praktiske og estetiske fag (LUPE), kroppsøvingslærere i grunnskole eller videregående skole, og lærerutdannere og andre forskere i høyere utdanning med kroppsøving eller friluftsliv som sitt fagområde.
Formålet med boken er å bidra til utvikling av undervisningspraksiser som sikrer god opplæring i faget for alle elever, både i nåværende og i fremtidige læreplaner. Forfatterne synliggjør forskningsarbeidets relevans og anvendbarhet i lys av Fagfornyelsen (LK20), der det blant annet presenteres konkrete teorier, modeller eller empiri som kan skape fornying av undervisnings- og ledelsespraksis i faget.
Et viktig poeng med boken er også å fremheve hvordan de tre temaområdene er koblet tett sammen. Skal kroppsøvingslærere for eksempel lykkes i å ta i bruk mer elevsentrerte tilnærminger i faget trenger vi bred kompetanse om undervisningsmetoder, god forståelse for ulike ledelsespraksiser og evne til å variere hvilke typer spørsmål vi stiller til elevene når vi veileder dem.
Målgruppe for boken er studenter i grunnskolelærerutdanningen (GLU) eller lærerutdanning i praktiske og estetiske fag (LUPE), kroppsøvingslærere i grunnskole eller videregående skole, og lærerutdannere og andre forskere i høyere utdanning med kroppsøving eller friluftsliv som sitt fagområde.