Kompetanse for profesjonalitet og skoleutvikling
Pocket
Svensk
- Format: Pocket
- Antall sider: 285
- Språk: Svensk
- Forlag/Utgiver: Aschehoug
- Nivå: Voksen
- EAN: 9788215062044
- Kom i salg: 23. mai 2023
- Utgivelsesår: 2023
- Bidragsyter: Forsbakk, Bente (red) ; Lekang, Trond (red) ; Nilsen, Nils Ole (red)
- Utgave nr.: 1
- Emnekategori: Utdanningsadministrasjon og -organisering
439,-
Forskningen vi presenterer i denne boken vektlegger kompetanse og profesjonsutvikling som forutsetning for skoleutvikling. Gjennom 14 kapitler begrunner vi hvordan kollektiv læring og profesjonsutvikling står sentralt i utviklingsarbeid. Med bokens tittel Kompetanse for profesjonalitet og skoleutvikling presenterer vi en sammenheng og progresjon i arbeidet med å utvikle skolen innenfra. Det å utvikle kompetanse kollektivt utgjør kjernen i skolens profesjonelle læringsfellesskap, og inngår i en verdikjede som strekker seg fra nasjonal
utdanningspolitikk til ledernivå, via avdelinger og team, og helt inn i klasserommet.
Temaene i bokens tre deler belyser både lærernes og skoleledernes ansvar og roller i organisasjonslæring.
Intensjonen er at boken skal kunne brukes som et forskningsbasert inspirasjonsgrunnlag for skolers kvalitetsutvikling. Målgrupper for boken er lærerstudenter, lærere, skoleledere og skoleeiere.
Kapitlene er skrevet av ansatte i det pedagogiske fagmiljøet ved Nord Universitet. Forfatterne har tilknytning til grunnskolelærerutdanning, barnehagelærerutdanning, praktisk-pedagogisk utdanning (PPU), den nasjonale rektorutdanningen og ulike masteremner. Redaktører for boken er førstelektor Bente Forsbakk, dosent Trond Lekang og dosent Nils Ole Nilsen.
utdanningspolitikk til ledernivå, via avdelinger og team, og helt inn i klasserommet.
Temaene i bokens tre deler belyser både lærernes og skoleledernes ansvar og roller i organisasjonslæring.
Intensjonen er at boken skal kunne brukes som et forskningsbasert inspirasjonsgrunnlag for skolers kvalitetsutvikling. Målgrupper for boken er lærerstudenter, lærere, skoleledere og skoleeiere.
Kapitlene er skrevet av ansatte i det pedagogiske fagmiljøet ved Nord Universitet. Forfatterne har tilknytning til grunnskolelærerutdanning, barnehagelærerutdanning, praktisk-pedagogisk utdanning (PPU), den nasjonale rektorutdanningen og ulike masteremner. Redaktører for boken er førstelektor Bente Forsbakk, dosent Trond Lekang og dosent Nils Ole Nilsen.