Kognitiv læretid
undervisningsmetoder som synliggjør læringsprosessene og støtter elevene
Skriftserien Klasseromsforskning
- Format: Pocket
- Antall sider: 107
- Språk: Bokmål
- Forlag/Utgiver: Vigmostad & Bjørke AS
- Nivå: Voksen
- Serienavn: Skriftserien Klasseromsforskning
- Serienummer: 7
- EAN: 9788251916264
- Utgivelsesår: 2000
- Bidragsyter: Madsen, Janne (for) ; Sigrun Gudmundsdottir (med) ; Svendsen, Gørill (med)
- Utgave nr.: 1
- Emnekategori: Undervisningsmetodikk og utdanningspolitikk
150,-
SKRIFTSERIEN KLASSEROMSFORSKNING
Hensikten med denne skriftserien er å presentere eksempler på forskning som kan gi en dypere forståelse av ulik undervisningspraksis i klasserommet. Klasseromsforskninga belyser viktige og komplekse prosesser innen utdanningssystemet som ofte er usynlige. Det er derfor viktig at en stadig får ny viten om disse prosessene.
.
Kognitiv læretid
I dette heftet besøker vi klasserommet til Gørill Svendsen, eller Guro, som hun kalles i studien. Vi får følge Gørill og hennes andre klasse (første skoleår) en høst. Vi får innblikk i hvordan hun i sin undervisning tar utgangspunkt i elevenes erfaringsverden. Vi ser hvordan hun strukturerer undervisningen for at alle skal være med, og elevene trenes i selvstendige arbeidsmetoder. To år senere avlegger forfatteren Janne Madsen et besøk i Gørills klasserom for å se hvilken nytte elevene har hatt av denne strukturerte undervisningen. Det Janne ser to år senere er et klasserom som preges av forutsigbarhet som utgjør en slags ramme for en rekke utfordringer som læreren legger opp for elevene sine.
Hensikten med denne skriftserien er å presentere eksempler på forskning som kan gi en dypere forståelse av ulik undervisningspraksis i klasserommet. Klasseromsforskninga belyser viktige og komplekse prosesser innen utdanningssystemet som ofte er usynlige. Det er derfor viktig at en stadig får ny viten om disse prosessene.
.
Kognitiv læretid
I dette heftet besøker vi klasserommet til Gørill Svendsen, eller Guro, som hun kalles i studien. Vi får følge Gørill og hennes andre klasse (første skoleår) en høst. Vi får innblikk i hvordan hun i sin undervisning tar utgangspunkt i elevenes erfaringsverden. Vi ser hvordan hun strukturerer undervisningen for at alle skal være med, og elevene trenes i selvstendige arbeidsmetoder. To år senere avlegger forfatteren Janne Madsen et besøk i Gørills klasserom for å se hvilken nytte elevene har hatt av denne strukturerte undervisningen. Det Janne ser to år senere er et klasserom som preges av forutsigbarhet som utgjør en slags ramme for en rekke utfordringer som læreren legger opp for elevene sine.