Hva er inkludering?
rapport 1 fra evalueringsprosjektet En vurdering av om innføringen av Reform 97 har ført til at skol
- Format: Pocket
- Antall sider: 107
- Språk: Bokmål
- Forlag/Utgiver: Oplandske Bokforlag AS
- Nivå: Voksen
- EAN: 9788275181112
- Utgivelsesår: 2004
- Bidragsyter: Nes, Kari (for) ; Skogen, Kjell (for) ; Strømstad, Marit (for)
- Utgave nr.: 1
- Emnekategori: Undervisningsmetodikk og utdanningspolitikk
250,-
Boka setter inkluderingsbegrepet fra L97 i sammenheng med både internasjonal og nasjonal utvikling mot en skole som kan gi tilpasset opplæring innenfor et sosialt, kulturelt og faglig fellesskap der alle elever kan finne sin plass. Boka analyserer forståelsen av inkludering i forhold til 1980-årenes radikale inkluderingsbegrep i USA og UNESCOs mer moderate Salamancaerklæring. Videre sees inkludering i forhold til innarbeidede norske begreper som enhetsskole, spesialundervisning, integrering, normalisering, en skole for alle og tilpasset opplæring. Har litteraturliste.