Ett skritt fram og ett tilbake
TIMSS Advanced 2015,matematikk og fysikk i videregående skole
- Format: Pocket
- Antall sider: 184
- Språk: Bokmål
- Forlag/Utgiver: Cappelen Damm AS
- Nivå: Voksen
- EAN: 9788202636494
- Kom i salg: 4. des. 2019
- Utgivelsesår: 2019
- Bidragsyter: Grønmo, Liv Sissel (for) ; Hole, Arne (for) ; Onstad, Torgeir (for)
- Utgave nr.: 2
- Emnekategori: Matematikk, Pedagogikk: eksaminasjon og vurdering, Videregående skoler
299,-
Boka er tilgjengelig i en gratis open access-utgave på noasp.no
Denne boka presenterer forskningsresultater fra den internasjonale komparative studien TIMSS Advanced 2015, som undersøker kompetansen til elever med full fordypning i matematikk og/eller fysikk siste året på videregående skole. Dette er tredje gang Norge gjennomfører en slik studie. Vi har derfor gode data for å si noe om utviklingen fra midten av 1990-tallet fram til 2015 for det vi kan kalle ekspertelever i disse fagene.
I den forrige studien fra 2008 viste norske elever en markant nedgang i prestasjoner fra 90-tallet i både matematikk og fysikk. I 2015 ser vi noe framgang i matematikk, mens nedgangen fortsetter i fysikk. Et positivt resultat i Norge er at både lærere og elever rapporterer om høy trivsel i skolen.
To sentrale spørsmål kan reises på bakgrunn av resultatene: Hvordan kan Norge øke rekrutteringen slik at flere elever velger fysikk og/eller matematikk til topps i videregående skole? Hvordan kan man legge forholdene til rette slik at de elevene som velger fagene presterer bedre enn de gjør i dag?
Denne boka presenterer forskningsresultater fra den internasjonale komparative studien TIMSS Advanced 2015, som undersøker kompetansen til elever med full fordypning i matematikk og/eller fysikk siste året på videregående skole. Dette er tredje gang Norge gjennomfører en slik studie. Vi har derfor gode data for å si noe om utviklingen fra midten av 1990-tallet fram til 2015 for det vi kan kalle ekspertelever i disse fagene.
I den forrige studien fra 2008 viste norske elever en markant nedgang i prestasjoner fra 90-tallet i både matematikk og fysikk. I 2015 ser vi noe framgang i matematikk, mens nedgangen fortsetter i fysikk. Et positivt resultat i Norge er at både lærere og elever rapporterer om høy trivsel i skolen.
To sentrale spørsmål kan reises på bakgrunn av resultatene: Hvordan kan Norge øke rekrutteringen slik at flere elever velger fysikk og/eller matematikk til topps i videregående skole? Hvordan kan man legge forholdene til rette slik at de elevene som velger fagene presterer bedre enn de gjør i dag?