Nettbutikk for bedrifter og skoler

Elevers deltakelse og medvirkning

i samtaler med lærer og foresatte om individuell opplæring

Pocket
Bokmål
Elevers deltakelse og medvirkning
Elevers deltakelse og medvirkning
  • Forfatter: Anne Dorthe Tveit
  • Format: Pocket
  • Antall sider: 110
  • Språk: Bokmål
  • Forlag/Utgiver: Cappelen Damm AS
  • Nivå: Voksen
  • EAN: 9788202756932
  • Kom i salg: 22. feb. 2023
  • Utgivelsesår: 2023
  • Bidragsyter: Tveit, Anne Dorthe (for)
  • Utgave nr.: 1
  • Emnekategori: Lærerutdanning
Se flere produktegenskaper
249,-

Kjøp på nett

Hvordan deltar og medvirker elever i samtaler om eget opplæringstilbud i skolen? I denne boka viser forfatteren at det er et stort gap mellom intensjonene og elevers faktiske medvirkning i slike samtaler.
Boka er en innføring i hvordan lærere og spesialpedagoger kan fremme reell deltakelse og medvirkning for elever, og oppmerksomheten rettes spesielt mot de elevene som opplever utfordringer med slik deltakelse.
Den teoretiske rammen i boka er begrepet deliberasjon, hentet fra Habermas. Det betyr at alle deltakere i en samtale har mulighet til å gi informasjon og argumentere for sitt syn. Alle lytter, viser hverandre respekt og er åpne for å endre mening hvis de blir overbevist av de andres argumenter. Målet er å få en forståelse av de andres synspunkter og forhandle seg fram til et felles syn på den saken en diskuterer. Dette er utfordrende å gjennomføre, men ifølge sentrale føringer i styringsdokumenter og lovverk er det noe skolen skal legge til rette for. Med gode eksempler viser forfatteren at deliberative samtaler er mulig i skolen – hvis lærer faktisk tilrettelegger for slike samtaler og er villig til å lytte til hva eleven har å si.
Boka er skrevet for studenter i lærerutdanningens 5-årige masterløp, spesialpedagogiske utdanninger og lærere og spesialpedagoger i skolen.