Elevenes psykiske helse i skolen
utdanning til å mestre egne liv
Pocket
Bokmål
- Format: Pocket
- Antall sider: 305
- Språk: Bokmål
- Forlag/Utgiver: Gyldendal Norsk Forlag AS
- Nivå: Voksen
- EAN: 9788205563032
- Kom i salg: 24. juni 2022
- Utgivelsesår: 2022
- Bidragsyter: Uthus, Marit (red)
- Utgave nr.: 1
- Emnekategori: Pedagogisk psykologi, Skoler
469,-
Med denne boka ønsker forfatterne å bidra med forskningsbasert begrunnelse for at elevenes psykiske helse angår skolen.
Fra det øyeblikket de tar sine første steg inn i skolelivet, og hver dag gjennom et trettenårig skoleløp, blir elevenes psykiske helse påvirket av erfaringene de gjør seg i skolen. Derfor hviler det et stort ansvar på skolen fordi det som skjer der har betydning for elevenes muligheter for å mestre egne liv.
Sentrale spørsmål som besvares i boka er:
• Hva forstår vi med psykisk helse i et utdanningsperspektiv?
• Hva hemmer og fremmer elevenes psykiske helse i skolen?
• Hvilke satsingsområder er sentrale for å utvikle en helsefremmende skole?
Som en rød tråd i boka belyses lærernes og spesialpedagogenes profesjonsutøvelse. Hva trenger de for å realisere en helsefremmende skole? Overordnet er det et mål at boka bidrar til en tettere forbindelse mellom idealer og realiteter, politikk og pedagogikk i utdanningsfeltet.
Fra det øyeblikket de tar sine første steg inn i skolelivet, og hver dag gjennom et trettenårig skoleløp, blir elevenes psykiske helse påvirket av erfaringene de gjør seg i skolen. Derfor hviler det et stort ansvar på skolen fordi det som skjer der har betydning for elevenes muligheter for å mestre egne liv.
Sentrale spørsmål som besvares i boka er:
• Hva forstår vi med psykisk helse i et utdanningsperspektiv?
• Hva hemmer og fremmer elevenes psykiske helse i skolen?
• Hvilke satsingsområder er sentrale for å utvikle en helsefremmende skole?
Som en rød tråd i boka belyses lærernes og spesialpedagogenes profesjonsutøvelse. Hva trenger de for å realisere en helsefremmende skole? Overordnet er det et mål at boka bidrar til en tettere forbindelse mellom idealer og realiteter, politikk og pedagogikk i utdanningsfeltet.