Det ble ufarlig å tegne et hus
hva fremmer læring?,hvordan kan læremidler for et datategneprogram utformes for å fremme læring?
Grethes hus
- Format: Spiral
- Antall sider: 137
- Språk: Bokmål
- Forlag/Utgiver: Grethes Hus AS
- Nivå: Voksen
- Serienavn: Grethes hus
- EAN: 9788282410038
- Kom i salg: 14. mai 2009
- Utgivelsesår: 2009
- Bidragsyter: Sundfør, Ingolf (for)
- Utgave nr.: 1
- Emnekategori: Pedagogikk
290,-
Problemstilling: Hvordan kan læremidler for et data-tegneprogram utformes for å fremme læring? - Hva fremmer læring? - Hva hemmer læring? Forfatteren er tegnelærer på Fagskolen i Oslo. Et behov for lærebøker som raskt kan gi studentene kompetanse i datategneprogrammet ArchiCAD, har ført til laging av egne opplæringshefter. Disse heftene Grethes Hus, selger til både studenter og arkitekter over hele landet. Hvorfor har de blitt en slik suksess? I denne masteroppgaven skriver studenter logg om sine læringsopplevelser, forfatteren driver deltakende observasjon og har også intervjuet arkitekter og tegnere. Teori er tatt fra to hovedtemaer: - Læringsteori og - Teori om bilders og skrift i tekster. Innimellom de mer opplagte konklusjonene (man lærer best av å gjøre oppgaver), kommer mer uventete resultater: De ørlitt slurvete, utålmodige leserne får raskere og bedre læringsutbytte enn de nøyaktige, mer perfeksjonistiske leserne. Bruk av mange instruerende illustrasjoner i farger, med kort forklarende tekst gir også god læring, mener informantene. Illustrasjonene kan også hjelpe på læreprosessen i ettertid, ved at man kognitivt har koplet illustrasjon og problemløsningsteknikk.